Red Bull-teambaas Christian Horner heeft laten weten dat zijn team achter loopt ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Volgens de Brit bouwen de beide topteams namelijk al jaren zelf hun motoren, maar moet Red Bull in 2026 vanaf nul beginnen.
Tussen 2010 en 2013 wist Red Bull acht wereldtitels te verzamelen. Toen de nieuwe reglementen in 2014 van kracht werden, was er echter niets meer over van deze dominantie. Mercedes werd namelijk de toonaangevende kracht in de Formule 1 terwijl Red Bull achter de feiten aanliep.
Inmiddels is Red Bull, na jaren van Mercedes-dominantie, opnieuw het snelste team. In 2026 zullen nieuwe reglementen de Formule 1-grid opnieuw flink opschudden. Horner wil daarom geen herhaling van 2014, het jaar waarin zijn renstal haar dominante positie in de Formule 1 verloor aan Mercedes.
Om ook na 2026 dominant te blijven, is Red Bull hard aan het werk op het gebied van de Red Bull Powertrains-krachtbron. Aangezien het een aanvulling is op de al bestaande werkzaamheden in Milton Keynes, moet Red Bull een flinke inhaalslag maken op Ferrari en Mercedes.
De beide teams hebben namelijk al een motorcampus gebouwd en weten hoe het bouwen van een eigen motor in elkaar steekt. Ook Horner ziet in dat zijn team flink gas moet geven om de beide teams in te halen voor 2026. "We bouwen nu onze motor voor 2026 en we proberen daarbij wanhopig een inhaalslag te maken", begint Horner in de Talking Bull-podcast.
Die wanhoop is volgens Horner te verklaren aan de hand van het feit dat Red Bull Powertrains een compleet nieuw bedrijf is. De Britse teambaas van Max Verstappen en Sergio Pérez geeft aan dat zijn renstal om en nabij de 400 nieuwe werknemers heeft aangenomen om het motorproject in goede banen te leiden.
"Onze motor bouwen we in Milton Keynes. Het is een compleet nieuw bedrijf met 400 nieuwe werknemers. We starten dus echt vanaf nul", zegt Horner. De man uit Leamington Spa laat echter weten dat er flinke vorderingen worden gemaakt met de nieuwe motor.
"Negen maanden geleden hebben we onze eigen V6-motor voor de eerste keer laten ronken. We proberen vanuit daar door te werken, iets wat nooit voor een saai moment zorgt."
Lees het artikel op de mobiele website