Christian Horner stipt groot Red Bull-probleem aan: 'De FIA veranderde van standpunt'

| door I. van den Berg

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten hoe de windtunnel van zijn equipe er precies voor staat. Volgens Horner gaat het om een windtunnel uit de Koude Oorlog en zijn er flink wat nadelen aan het hebben van zo'n oude faciliteit.

Het team van Red Bull kende een zeer sterke startvan het seizoen. In de eerste tien races won Max Verstappen immers zeven keer, werd hij één keer tweede én wist hij de Sprint in Miami Gardens op zijn naam te schrijven.

Velen dachten dan ook dat Red Bull opnieuw enorm dominant zou zijn dit seizoen en de beide wereldkampioenschappen daardoor met twee vingers in de neus zou gaan winnen. Die verwachting is echter niet uitgekomen, aangezien Red Bull voorbij is gestoken door het team van McLaren. De formatie uit Woking gaat al aan de leiding in het constructeurskampioenschap en maakt dit seizoen ook nog kans op de rijderstitel met Lando Norris.

Lees ook

Horner ziet nadeel voor Red Bull in 2024-titelstrijd

Werk aan de winkel dus voor Red Bull, al ziet Horner daarbij enkele problemen. De windtunnel van zijn team is namelijk afkomstig uit de Koude Oorlog en daardoor heeft Red Bull een nadeel ten opzichte van teams met een gloednieuwe, moderne windtunnel.

"We hebben altijd de beperkingen van onze windtunnel gekend. Maar ik denk dat nu we de aerodynamica van deze auto's echt zijn gaan pushen en je in hele kleine marges zit, de beperkingen zich openbaren. Er was een moment dat windtunnels verboden hadden kunnen worden", trapt Horner af in gesprek met Motorsport.com.

"Er was een discussie over of dat het geval zou zijn en of CFD (computational fluid dynamics, red.) het zou inhalen of niet. Adrian (Newey, red.) stopte met het pushen voor een nieuwe windtunnel totdat daar duidelijkheid over was. Maar Aston Martin wilde een nieuwe tunnel en de FIA veranderde van standpunt. Het was dus een kwestie van: 'Kijk, we moeten dit doen, en we moeten dit nu doen, want de reglementen schrijven voor dat, binnen een kostenlimiet, de tunnel die we nu gebruiken zeer inefficiënt is'", gaat de teambaas verder.

"We hebben een faciliteit die een 60 jaar oude windtunnel is. Het is een overblijfsel uit de Koude Oorlog. Het is goed genoeg geweest om door de jaren heen een aantal fantastische auto's voor ons te produceren. Maar het heeft zijn beperkingen. Dus als het onder de vijf graden (Celsius, red.) is, kunnen we er niet mee rijden. Bij meer dan 25 graden wordt hij behoorlijk onstabiel", aldus Horner.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen