Red Bull-teambaas Christian Horner baalt ontzettend van de tegenvallende startplek van Max Verstappen voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op zondagmiddag 15:00 rijdt de Nederlander de thuisrace van Red Bull Racing in Spielberg, waar hij in het verleden al vijf keer gewonnen heeft. De kans dat dat in 2025 ook gaat gebeuren is erg klein, aangezien Verstappen dit seizoen als zevende moet beginnen.
Tijdens de kwalificatie voor de race in Oostenrijk ging het vanaf het eerste moment al mis. Verstappen had totaal geen grip en werd maar niet één met zijn RB21, net als teamgenoot Yuki Tsunoda overigens. De Japanner kende een nóg lastigere sessie dan Verstappen en moest in Q1 al afscheid nemen van het strijdtoneel, met een achttiende startplek in de thuisrace van zijn team.
Max Verstappen wist het een stuk beter te doen dan Tsunoda, met een zevende plaats, maar ook dat is nog bij lange na niet goed genoeg voor het team uit Milton Keynes. En volgens Christian Horner is dat deels de schuld van voormalig Red Bull-coureur Pierre Gasly, die in de laatste sector voor een korte gele vlag zorgde - waar Verstappen door werd beïnvloed.
"Max zag de gele vlag en heeft daar correct op gereageerd. Zodra zo’n vlag verschijnt, krijgt hij direct een melding op zijn dashboard. Het is echt zonde, want de data toonden aan dat zijn rondetijd in die bocht mogelijk goed genoeg was geweest voor een plek op de eerste startrij. De derde tijd had hij zeker kunnen pakken", aldus Horner.
Echter is dat volgens de Brit niet de reden waarom Verstappen zo'n lastige kwalificatie kende.
Want ook zonder de gele vlag was de achterstand van Max Verstappen op de McLarens veel te groot. Lando Norris wist een geweldige tijd neer te zetten in de kwalificatie en als de viervoudig wereldkampioen zijn ronde zonder problemen af had kunnen maken, was de achterstand op Norris nog steeds meer dan een halve seconde geweest.
Volgens Christian Horner is dat te wijten aan de hogere temperaturen in de Oostenrijkse Alpen dit weekend: "Ik denk dat de temperatuur hier een grote rol speelt. McLaren is op dit circuit erg sterk, zeker onder deze omstandigheden. Het goed houden van de banden onder hogere temperatuur lijkt een van hun sterke punten te zijn. Als je de rondetijden bekijkt en alles naast elkaar legt, had Max een hoge 1:04.4 kunnen rijden. Dus ja, het zat erin en eigenlijk had het ook moeten gebeuren. Maar hij heeft juist gehandeld door van het gas te gaan bij de gele vlag, en dat is uiteindelijk het belangrijkste."
Lees het artikel op de mobiele website