Christian Horner weet wat het probleem van Red Bull is en onthult oplossing

| door R. Willems

Voor Christian Horner is het duidelijk: Red Bull Racing moet alle zeilen bijzetten om de komende tijd de RB20 te verbeteren. Onlangs werd duidelijk dat Red Bull ervoor heeft gekozen om de 2025-bolide van Max Verstappen 'op te offeren' zodat ze meer middelen hebben om de huidige auto aan te kunnen passen. En dat is ook hard nodig!

Het Oostenrijkse team begon het 2024-seizoen op de manier wat men van hen verwacht had: dominant. Het jaar ervoor wisten Verstappen en Red Bull alle records te verbreken, waardoor de fans en kenners allemaal zeker wisten dat ook dit seizoen een saaie optocht zou worden. Maar dat is allerminst het geval. Na de eerste vijf races van het seizoen ging het helemaal mis bij Red Bull en stortte de organisatie als een kaartenhuis in elkaar.

Dat heeft ervoor gezorgd dat er nu grote problemen zijn, waaronder met de auto van Max Verstappen. Volgens Christian Horner is het inmiddels duidelijk geworden wát de problemen zijn met de RB20: "Er is een balansprobleem met de auto waardoor de coureurs zich niet kunnen inzetten bij het ingaan van de bochten. De achterkant probeert uit te stappen en als je de achterkant weet te kalmeren, doe je dat door het probleem naar de voorkant te verleggen. Dan creëer je onderstuur en op die manier gaan ook de banden kapot."

Maar wat misschien nog wel belangrijker is: hoe wordt het opgelost? Dat het team nu weet wat er loos is, klinkt heel leuk, maar het wordt pas nuttig als er ook actie ondernomen kan worden. Horner laat weten dat er met man en macht gezocht wordt naar een oplossing, waarin niemand het rustig aan mag doen.

"Je moet overal vraagtekens bij zetten. Je moet je afvragen of er iets anders is veranderd. We kunnen geen middel onbeproefd laten", begint Horner bij RN365. "Voordat we in Miami kwamen, wonnen we in China en Japan met gemak. Als de auto in het juist venster zit, werkt het. Dat zagen we in Oostenrijk, toen Max op alle vier de sets banden de auto op pole position zette en tot aan de laatste pitstop gemakkelijk aan de leiding reed."

Lees ook

Venster is te klein

Ook onlangs nog, tijdens de Grand Prix van België, liet Verstappen zien dat áls de RB20 zich fijn voelt, er veel snelheid in de auto zit. Het is nu alleen de vraag hoe Red Bull het voor elkaar krijgt om de RB20 zich overal fijn te laten voelen. Dat venster is volgens Horner op dit moment te klein.

"In Spa op een natte baan [was de auto snel]. Zelfs als je het supertalent van Max buiten beschouwing laat, stond Checo [Pérez] nog steeds op de eerste rij. Als de auto zich in het venster bevindt, werkt hij zoals voorspeld, of dichter bij de voorspelling. Maar dat venster is zo klein, en daar moeten we aan werken, en we moeten het werkvenster verbreden."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen