Volgens Damon Hill is er wellicht een reden voor de terugval van Red Bull, tijdens de vrije trainingen op Imola. De Brit, die in 1996 het Formule 1-kampioenschap wist te winnen, laat aan Sky Sports weten dat het opvallend is dat het team van Max Verstappen nu al twee weekenden de juiste afstelling niet kan vinden.
In Miami liep de RB20 al niet geweldig, waarbij Max Verstappen het in de race af moest leggen tegen Lando Norris, die zijn eerste overwinning in zijn F1-carrière wist te pakken. Er werd verwacht dat Red Bull 'terug zou slaan' op Imola, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. In de eerste twee vrije trainingen liep het voor geen meter bij het Oostenrijkse team, waarna Max Verstappen moest melden dat hij één van de slechtste vrijdagen uit zijn tijd bij Red Bull had meegemaakt.
Met een zevende tijd in de tweede vrije training en een dramatische lange run [zes tienden per ronde langzamer dan Charles Leclerc], moest Verstappen erkennen dat de Red Bull RB20 in de verste verte niet mee zou kunnen doen om de pole en de overwinning, als het team niet héél snel wat veranderingen doorvoert.
"Een moeilijke dag. Gewoon moeilijk om een goede balans te vinden. Ik voelde me niet echt op mijn gemak in de auto en hij stapte iedere keer uit. Het was heel makkelijk om de auto kwijt te raken, dus we moeten naar een paar dingen kijken, want vandaag was gewoon slecht. Het is niet comfortabel. De lange run was ook erg slecht, dus we moeten zeker een paar dingen verbeteren als we morgen competitief willen zijn", aldus Verstappen na de trainingen op Imola.
Dat Red Bull het nu voor het tweede weekend op rij lastig heeft, is voor Damon Hill geen grote verrassing. De voormalig F1-wereldkampioen en tegenwoordig analist bij Sky Sports F1, ziet dat de concurrentie dichter in de buurt bij Red Bull is gekomen en Verstappen de auto ineens heel anders moet gaan gebruiken dan hij de afgelopen periode heeft kunnen doen. Dit zorgt volgens Hill voor problemen bij het team van de drievoudig wereldkampioen.
"De andere teams lopen in. Dat is zeker het geval. De comfortabele voorsprong die Max de afgelopen seizoenen heeft gehad, is weg. Het is onvermijdelijk dat mensen het gat dichtrijden", zo begint Hill. "Als je twee of drie tienden voorsprong hebt op iedereen, dan hoef je de auto niet te pushen. Maar die voorsprong is weg. Dus is dat nu wat we zien? Moet Max meer uit de auto halen dan hij kan, omdat andere mensen hem inhalen?"
"Zien we nu wat de limieten van deze Red Bull zijn en zijn ze zich al achter hun oren aan het krabben? Eén ding is zeker: de concurrentie komt eraan."
Lees het artikel op de mobiele website