Volgens Damon Hill heeft Mercedes de problemen in Qatar op zichzelf afgeroepen. Tijdens de race op het Losail International Circuit kwamen Lewis Hamilton en George Russell met elkaar in aanraking in de eerste bocht, wat resulteerde in een uitvalbeurt van eerstgenoemde.
Russell kon zijn weg wel vervolgen, maar viel terug naar de laatste plaats door een spin en een langzaam leeglopende band. Voor Hamilton zat de race er direct op, nadat zijn rechter achterband loskwam van de velg en hij vast kwam te zitten in het grind.
Inmiddels heeft Lewis Hamilton de schuld op zich genomen - wat hij volgens Nico Rosberg ook moest doen - maar volgens Damon Hill heeft Mercedes zelf ook aandeel in de crash gehad. De Sky Sports-analist meent dat het team beter af was geweest als ze Hamilton gewoon voorbij hadden laten gaan aan George Russell, omdat de zevenvoudig wereldkampioen op de zachte banden begon en dus aan het begin van de race grote stappen moest maken.
"Lewis reed op de zachtere band en had een geweldige start. Misschien was hij een beetje ongeduldig om er voorbij te komen. George zat in een positie waarin drie coureurs in één bocht niet gaat. Hij kon nergens heen en Lewis ging langs de buitenkant", begint Hill bij Sky F1.
"Ik denk dat het misschien een beetje een misverstand was met hun strategie. Misschien zal Mercedes bij nader inzien zeggen 'misschien had George Lewis moeten laten gaan als hij zag dat hij een goede start maakte'."
Volgens Hill hoeft Hamilton zichzelf niet zo te verontschuldigen, maar laat dat wel zien hoe hij in elkaar zit: "Hij moet niet te hard zijn voor zichzelf, maar het is niet kenmerkend voor Lewis."
Ook vanuit Mercedes is er gereageerd op de crash in Qatar. Volgens Communicatie Manager Bradley Lord is de suggestie van Damon Hill niet helemaal eerlijk, omdat niet alles te programmeren is. Het is bij Mercedes namelijk wel besproken om Hamilton voorrang te geven als hij een betere start had, maar soms pakt een plan niet uit als gehoopt.
"We hebben het er 's ochtends over gehad. Het was een scenario dat we hadden meegemaakt door de verschillende prestaties van de banden waarop we zouden starten en dat soort dingen. Toen, op het moment zelf, kwamen we ruimte tekort. George kon duidelijk nergens heen, Lewis probeerde zijn lijn te pakken en we zagen wat er gebeurde", begint Lord.
"Helaas kunnen deze dingen gebeuren en je kunt niet alles programmeren, zelfs niet met een discussie vooraf. We zullen er achteraf over praten, zoals we altijd doen, en het doornemen en leren wat we kunnen om het hopelijk nooit meer te laten gebeuren."
Lees het artikel op de mobiele website