Dit is de reden waarom Max Verstappen weigerde te praten na de race in Saoedi-Arabië

| door I. van den Berg

Red Bull-coureur Max Verstappen was erg kortaf na afloop van de race. De Nederlander besloot eerst om slechts met zeer weinig woorden te antwoorden op vragen van David Coulthard en vervolgens was hij ook bij de verschillende (inter)nationale media erg kortaf, zo ook bij Viaplay.

Verstappen begon de race vanaf pole position, maar moest zijn leidende positie afstaan aan McLaren-coureur Oscar Piastri, die vanaf de tweede plaats aan de race was begonnen.

Verstappen besloot daarom de buitenkant te kiezen bij het ingaan van de eerste bocht, maar werd daarbij geen ruimte gelaten door Piastri bij het ingaan van de tweede bocht. Verstappen werd daardoor buiten de baan geduwd door Piastri, waarna Verstappen terug de baan op kwam in de leiding.

Piastri was al snel te horen over de boordradio dat Verstappen hem de plek terug moest geven, terwijl Verstappen van mening was dat hij niets fout had gedaan en dat Piastri hem geen ruimte had gelaten bij het ingaan van de eerste twee bochten.

De FIA schaarde zich achter Piastri en gaf Verstappen een tijdstraf van vijf seconden, die er uiteindelijk voor zorgde dat Verstappen de overwinning naar Piastri zag gaan en zelf genoegen moest nemen met een tweede plaats.

Lees ook

Verstappen wilde straf van FIA voorkomen

Na afloop van de race was Verstappen daarom erg kortaf te horen tegenover verschillende media. Althans, dat was de gedachte. Inmiddels lijkt duidelijk te zijn geworden waarom de Nederlander zo kortaf reageerde op vragen over zijn race.

Hij was namelijk bang om gestraft te worden door de FIA als hij zich negatief uit zou laten over de beslissing van de stewards om hem een tijdstraf van vijf seconden te geven. "Het probleem is dat ik mijn mening hierover niet kan delen, omdat ik daarvoor gestraft kan worden. Het is dus beter dat ik er niets over zeg", aldus Verstappen.

Sinds begin dit seizoen kunnen coureurs punten aftrek krijgen of zelfs races worden geschorst als ze ervoor kiezen om de FIA publiekelijk aan te vallen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen