F1-kampioen maakt gehakt van hardnekkig gerucht over Max Verstappen

| door I. van den Berg

Sinds jaar en dag gaat het gerucht in de Formule 1 dat het team van Red Bull Racing de ontwikkeling van de auto afstemt op de wensen van Max Verstappen. Hierdoor zouden de teamgenoten van de Nederlander grote moeite hebben met het bijhouden van de inmiddels 28-jarige Limburger. De Formule 1-wereldkampioen van 1997 is echter van mening dat daar helemaal niets van klopt en schetst dan ook een compleet ander beeld in de High Performance-podcast.

Het tweede stoeltje bij Red Bull Racing is een van de minst begeerde zitjes in de koningsklasse van de autosport. Zo werden Pierre Gasly, Alexander Albon, Sergio Pérez, Liam Lawson en Yuki Tsunoda allemaal te licht bevonden naast veelvraat Verstappen. Komend jaar is het de beurt aan Isack Hadjar, die afgelopen seizoen een sterk jaar kende bij Racing Bulls.

Lees ook

Hadjar hoeft zich geen zorgen te maken

Hoewel Hadjar al flink is gewaarschuwd voor aankomend seizoen, is 1997-wereldkampioen Jaqcues Villeneuve van mening dat de jonge Fransman zich niet druk hoeft te maken over zijn rol naast Verstappen. De gedachte dat Red Bull Racing de auto afstelt op de wensen van Verstappen is namelijk verwerpelijk, zo stelt Villeneuve.

"Iedereen zegt: ‘Oh, maar de auto is gemaakt voor Max. Arme, arme tweede coureur.’ Eigenlijk niet. Max werkt eraan om de auto steeds beter te maken. Als je niet in staat bent om ermee te rijden of om tijdens het seizoen uit te zoeken wat het probleem is, zul je steeds langzamer en langzamer gaan rijden. Niet omdat je daadwerkelijk langzamer bent, maar omdat Max steeds sneller en sneller zal gaan. Dat komt omdat je niet in staat bent om echt te begrijpen wat er met de auto aan de hand is", begon de Canadees.

"Het is dus duidelijk dat ze met Max zullen samenwerken en dat de auto voor jou onbestuurbaar zal worden. We hebben het gezien bij [Sergio] Perez. Elk jaar begonnen ze het seizoen op hetzelfde niveau, en dat was het dan. Perez ging niet langzamer rijden. Max ging steeds sneller en sneller rijden. Heel eenvoudig. Omdat hij daadwerkelijk begreep wat er met de auto aan de hand was. Soms heb je onderstuur omdat de voorkant te zacht is, andere keren omdat hij te stijf is. Op andere momenten hangt het allemaal af van wat er daadwerkelijk gebeurt", voegde de oud-kampioen toe.

"En daar komt dan nog het aerodynamische pakket bij. Hoe dichter je bij de grond bent, hoe meer grip je hebt. Je hebt dus een zeer stijve auto nodig. Maar een stijve auto glijdt mechanisch. Je moet dus uitzoeken wat je moet doen om in die perfecte zone te komen waarin je de auto bestuurt, waarin de auto een extra deel van je lichaam wordt waar je niet meer over hoeft na te denken. Zeer weinig coureurs kunnen dat", aldus Villeneuve.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen