Benadeelt Mercedes de klantenteams? Dat gevoel krijg je als je luistert naar de board-radio van Fernando Alonso tijdens de Grand Prix van België. Aan het einde van de race zag de Spanjaard een licht knipperen bij Lewis Hamilton, wat hem niet kon bekoren.
Aston Martin maakt de komende jaren gebruik van Mercedes-motoren, waarna ze in 2026 over zullen stappen naar de Honda-krachtbron. Volgens Mercedes HPP [High Power Performance] krijgen zowel het fabrieksteam als de klantenteams precies dezelfde motor ter beschikking.
Daarnaast krijgt ook ieder team bepaalde regels. Welke standen mogen wanneer gebruikt worden. Iedere krachtbron heeft namelijk meerdere standen, zo kunnen ze krachtiger gemaakt worden, zuiniger of kan er gezorgd worden dat de motor minder snel oververhit raakt. Dat allemaal door aan een knopje te draaien. Maar daar zit het probleem.
In parc fermé - als de auto's voor het eerst naar buiten rijden in de kwalificatie - mogen teams nog maar één stand gebruiken. Dit na het verbod van de party mode in 2020. Mercedes kon met een simpele draai aan een knop veel meer pk gebruiken in de laatste kwalificatiesessie, zodat ze altijd verzekerd waren van pole position. In de race gebruikten ze dan weer een modus wat minder zwaar voor de motor was.
Maar volgens Fernando Alonso heeft Lewis Hamilton zich hier mogelijk niet aan gehouden tijdens de Grand Prix van België. In de één-na-laatste ronde zag hij zijn oud teamgenoot voor zich rijden, waarbij het licht aan de achterkant van de Mercedes begon te flitsen.
Dat gebeurt normaliter als de batterij opgeladen wordt, wat toegestaan is. Maar aangezien Alonso en Aston Martin een Mercedes-motor gebruiken, weet hij precies wat iedere soort flits betekent. Zowel hij als zijn engineer waren er niet van overtuigd dat Hamilton alleen maar zijn batterij aan het opladen was.
"Ja, in de één-na-laatste ronde was het licht van Hamilton aan het flitsen. Opladen voor de laatste ronde, overduidelijk. Maar wij mogen alleen race gebruiken, toch? Niet 'cool' of 'out'", zegt Alonso naar zijn engineer.
Aan de pitmuur van Aston Martin was dit ook al opgevallen: "Ja, misschien gebruikte hij K0 [een stand van de Mercedes-motor]. We gaan ernaar kijken", aldus zijn race-engineer.
Gebruikt het fabrieksteam van Mercedes een stand die hun klantenteams niet mogen gebruiken of is Fernando Alonso een beetje paranoia? Er zullen hoe dan ook vragen gesteld gaan worden vanuit Aston Martin, dat is zeker!
Lees het artikel op de mobiele website