Ferrari heeft afgelopen winterperiode niet stilgezeten. Het Italiaanse team wil Red Bull Racing niet nogmaals zonder enige competitie naar het kampioenschap laten gaan en heeft daarvoor maatregelen genomen. Omdat de SF-23 [de Ferrari-bolide van vorig seizoen] niet goed genoeg was en vooral Charles Leclerc klachten had over het rijgedrag van de auto, heeft Ferrari besloten om een compleet nieuwe auto te bouwen.
Volgens technisch directeur Enrico Cardile mag de SF-24 niet gezien worden als een opvolger van de SF-23 en zeker niet als een evolutie van de bolide van vorig jaar. Bij Red Bull Racing heeft men al duidelijk aangegeven dat het dit jaar voort zal bouwen op het fundament dat in 2022 en 2023 is gelegd, maar dat hebben ze in Maranello heel anders gedaan. De Ferrari-auto voor 2024 is compleet nieuw en volgens Cardile is ieder onderdeel opnieuw ontworpen. Dit om een zo goed mogelijke kans te hebben op het winnen van het kampioenschap.
"Met de SF-24 wilden we een compleet nieuw platform creëren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat elk gebied van de auto opnieuw is ontworpen. We hebben de aanwijzingen van de coureurs omgezet in technische aanpassingen en voldoen hiermee aan hun behoefte aan een auto die gemakkelijker te besturen is. Een auto die makkelijker te besturen is, kan ook eerder tot het uiterste gedreven worden", zo begint Cardile.
"We hebben onszelf geen ontwerp beperkingen opgelegd, behalve dat het een sterke en snelle auto moest worden, die op het circuit hetzelfde doet als we in de windtunnel zien. Ons referentiepunt is de richting van de ontwikkeling die we vorig jaar hebben gekozen en welke ons aan het einde van het seizoen een sprong voorwaarts liet maken in termen van competitiviteit."
Voor Carlos Sainz gaat het zijn laatste jaar worden bij Ferrari en zijn tijd bij het Italiaanse team wil hij zo goed mogelijk afsluiten. Daarvoor heeft hij natuurlijk een sterke auto nodig en de Spanjaard verwacht dat hij die ook gaat krijgen. Hij heeft vertrouwen in zijn team dat ze de feedback van hem en Charles Leclerc op een juiste manier verwerkt hebben.
"Het doel is om een auto te hebben die beter te besturen is en daardoor consistenter is op het racetempo, wat de basisvereisten zijn om te kunnen strijden voor de overwinning. Wij coureurs hebben ons uiterste best gedaan om precieze aanwijzingen te geven aan de technici en ik weet zeker dat de ingenieurs in Maranello aan onze wensen tegemoet zijn gekomen. We willen de fans, die ons zelfs op de moeilijkste momenten van vorig seizoen steunden, iets geven om enthousiast over te zijn", aldus Sainz.
Lees het artikel op de mobiele website