Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco in 2022 vond er een opvallende crash plaats van Sergio Pérez. De Mexicaan ging op zijn gas in Portier en verloor daarbij de achterkant van zijn bolide, waardoor de sessie voorbij was.
In eerste instantie leek er niet zoveel aan de hand, maar toen de on-boards en de telemetrie van de crash online kwamen, bleek het toch wat weg te hebben van een opzettelijke crash. Zeker na het incident in Brazilië, waar Verstappen Pérez niet wilde helpen, werd duidelijk dat de Mexicaan met opzet in de muur was geknald in Monaco.
Maar niet alleen Max Verstappen vond de crash van Pérez 'opvallend'. Ook de FIA heeft de beelden nog eens teruggekeken en is van mening dat er iets niet klopte aan de situatie. Volgens Albert Fabrega, Formule 1-journalist uit Spanje, heeft de FIA in Azerbeidzjan dan ook met de coureurs gesproken.
Tijdens dat gesprek heeft het bestuursorgaan duidelijk gemaakt dat ze crashes scherp in de gaten zullen houden, in verband met verdenkingen van vals spel vorig seizoen.
"In Bakoe heeft de FIA de coureurs laten weten dat ze de crashes tijdens de kwalificatie in Monaco nauwlettend in de gaten gaan houden. In de voorgaande jaren zijn er crashes geweest die deden denken aan opzet, waardoor gele of rode vlaggen moesten worden gebruikt om de uitslag te bepalen", aldus Fabrega.
Ook Carlos Sainz was vorig jaar al van mening dat Sergio Pérez mogelijk niet helemaal eerlijk gehandeld heeft tijdens de kwalificatie in Monaco. Na de Grand Prix van Brazilië, waar het incident tussen Verstappen en Pérez plaatsvond, liet Sainz weten dat een opzettelijke crash vaker voorkomt dan men verwacht.
Ik ga niet antwoorden of dat incident bewust was of niet. Het gebeurt meer dan je in de media voorbij zit komen. Alle twintig coureurs weten dondersgoed wanneer er iets met opzet is gedaan, want we zijn niet dom. Maar ik ga hier niet op antwoorden, omdat het een incident is uit het verleden. Maar... Als er een regel zou zijn die je tijd af zou nemen, zou niemand er überhaupt over nadenken
Lees het artikel op de mobiele website