FIA doet uitspraak over motorwissel Max Verstappen: krijgt Red Bull een straf?

| door R. Willems

Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Brazilië een nieuwe motor gekregen van Red Bull Racing. Omdat de Nederlander toch al op de zestiende plaats moest starten besloot het team uit Milton Keynes om meerdere grote veranderingen door te voeren aan zijn bolide. Zo werd de afstelling aangepast en kreeg Verstappen een nieuwe motor.

Dit zorgde ervoor dat hij vanuit de pitstraat moest starten, waarna Max een geweldige inhaalrace reed en zich terugvocht naar de derde plek. Verstappen kreeg hier veel lof voor vanuit de F1-paddock, maar bij McLaren vroeg men zich af of Red Bull zich wel aan de regels had gehouden. Het team heeft de motor van Verstappen vervangen en daarmee een prestatievoordeel behaald. De vraag is nu: hoefde die motor vervangen te worden?

Als een motor problemen heeft of slijtage vertoont, mogen teams een krachtbron wisselen - zonder dat dit uit het budgetplafond komt. Bij Red Bull was er echter geen sprake van betrouwbaarheidsproblemen en ook van enige slijtage leek geen sprake. Dit zorgt ervoor dat McLaren van mening is dat Red Bull misbruik heeft gemaakt van het reglement. Andrea Stella kaartte dit aan bij de FIA, dat onlangs het onderwerp heeft besproken.

FIA-topman doet uitspraak

En volgens Nikolas Tombazis, single seaters director bij de FIA, is een dergelijke motorwissel van Red Bull lastig te controleren. De Griek geeft bij The-Race aan dat het Oostenrijkse team in een grijs gebied heeft gehandeld, omdat de FIA moeite heeft om een team te wijzen op duidelijke fouten. Het bestuursorgaan kan namelijk niet controleren of de motor echt vervangen hoeft te worden, waardoor er gebruik gemaakt kan worden van het reglement - en teams dus 'gratis' een motor kunnen wisselen, zonder dat dit van het budgetplafond gaat.

"Waar we niet graag bij betrokken willen raken, is een situatie waarin we bij een motorwissel met het team of de motorfabrikant in discussie moeten gaan over de vraag of een stukje telemetrie al dan niet wijst op een mogelijk betrouwbaarheidsprobleem", zegt Tombazis in Las Vegas. "We vinden dat we niet over de expertise beschikken om met hen in discussie te gaan over de vraag of het echt om een betrouwbaarheids- of een strategische wijziging gaat."

"In sommige gevallen is het duidelijk dat het om het een of het ander gaat. Maar wanneer je je in dat grensgebied bevindt, wordt het moeilijk. Dit is dus een zwak punt in de huidige regelgeving – de combinatie van financiële, technische en sportieve aspecten – en het is een gebied waarop we deze aanpak hebben gekozen, waarbij we deze veranderingen accepteren zonder in discussie te gaan over de gevolgen voor het kostenplafond."

Lees ook

Geen straf voor Red Bull?

De vraag is nu: krijgt Red Bull een straf voor deze motorwissel? Als het aan McLaren ligt, wordt deze wissel aan het einde van het seizoen van het kostenplafond van Red Bull af gehaald, waarmee het team mogelijk de limiet van het plafond overschrijdt en daarmee een boete [of sportieve straffen] kan verwachten. Maar met de opmerkingen van Tombazis lijkt het bijna onmogelijk voor de FIA om te bewijzen dat Red Bull moedwillig het grijze gebied van de regels heeft betreden.

Al is het nog niet duidelijk of hier later in het jaar wellicht nog een straf uit volgt vanuit de FIA. Op dit moment lijkt het onwaarschijnlijk, maar de wegen van de FIA zijn vaker ondoorgrondelijk geweest...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen