FIA geeft verklaring voor oproepen van verwarrende safety car in Jeddah

| door I. van den Berg

Toen Aston Martin-coureur Lance Stroll uitviel met een motorisch mankement, bracht de FIA gelijk de safety car naar buiten. Het zorgde voor scheve gezichten, aangezien de bolide van de Canadees op een meer dan veilige plek stond geparkeerd. De FIA heeft nu tekst en uitleg gegeven over de keuze voor een safety car.

Doordat Stroll uitviel werden sommige coureurs op hun wenken bediend, terwijl anderen veel nadeel ondervonden aan de situatie. Zo was Ferrari-coureur Charles Leclerc bijvoorbeeld net naar binnen geweest voor een vers setje rubber toen de safety car naar buiten kwam. Hierdoor konden coureurs om hem heen een 'gratis' pitstop maken en veel tijd goedmaken op de kop van het veld.

Max Verstappen, anders dan Leclerc, profiteerde van de situatie. De Nederlander moest vanaf de vijftiende stek beginnen aan de GP in Jeddah, maar bevond zich mede door de safety car ineens op een comfortabele P4. Hierdoor deed Verstappen ineens écht mee voor de raceoverwinning.

Lees ook

Kritiek

Waar sommige rijders niets begrepen van de beslissing van de FIA, begrepen ook commentatoren niets van het besluit om de safety car naar buiten te brengen. Volgens oud-coureur David Coulthard was het namelijk onzin om de safety car naar buiten te brengen voor een auto die veilig achter een betonnen muur geparkeerd stond. Ook lag(en) er geen olie of stukken bodywork op de baan.

Uitleg FIA

Om een einde te maken aan alle onduidelijkheid, heeft de FIA besloten om tekst en uitleg te geven. Volgens de autosportbond kwam de safety car naar buiten omdat er op het moment dat Stroll stilstond niet genoeg camerabeelden waren van de precieze plek waar de bolide van de Canadees stilviel. Om het zekere voor het onzekere te nemen, besloot de FIA dus om de safety car naar buiten te sturen.

Er is dus uit veiligheidsoverwegingen gekozen om een 'full course yellow' in het leven te roepen. Op het snelste stratencircuit ter wereld is dat achteraf misschien geen verkeerd besluit.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen