Red Bull Racing heeft geprofiteerd van een motortruc dat is ontdekt door Mercedes HPP, voor het 2026 Formule 1-seizoen. De motorafdeling van het Duitse team heeft namelijk een manier gevonden om de compressieverhouding te verhogen, waardoor er meer vermogen gegenereerd kan worden. En dit wordt - voor nu - goedgekeurd door de FIA.
Eerder deze week kwam het gerucht al naar buiten dat er een motortruc gevonden zou zijn door Mercedes en Red Bull Racing, waarbij de compressieverhouding verhoogd kon worden, terwijl dit juist verlaagd is voor volgend seizoen. In 2025 mochten teams nog een compressieverhouding van 18:1 rijden, wat in 2026 16:1 zal worden. Maar Mercedes wist een methode te vinden om deze regelwijziging te omzeilen, waardoor zij weer tot een verhouding van 18:1 wisten te komen.
Mercedes profiteert namelijk van de regelgeving van de FIA, die de motoren op kamertemperatuur test - en niet tijdens het rijden. De Mercedes-krachtbron kan op hogere temperatuur uitzetten, waardoor de compressieverhouding verhoogd wordt en er daardoor meer vermogen gegenereerd wordt.
Dit heeft natuurlijk een groot voordeel in het Formule 1-veld. Volgens Britse kenners zou dit een voordeel van zo'n drie tot vier tienden per ronde kunnen opleveren. Daar gaan George Russell en Kimi Antonelli veel profijt van hebben in 2026, maar ook Max Verstappen en Isack Hadjar zullen hier mogelijk van kunnen profiteren, aangezien Red Bull dit trucje ook in huis heeft.
De vraag is nu: hoe kan Red Bull Powertrains, de jongste motorfabrikant in het Formule 1-veld, dit trucje ook weten? Volgens Corriere dello Sport, één van de grootste kranten van Italië, heeft Red Bull deze informatie ontvangen vanuit een voormalig werknemer van de motorafdeling van Mercedes - die inmiddels in dienst is van het team uit Milton Keynes.
Red Bull heeft echter de prestaties die de Mercedes-motor weer te behalen nog niet aangetikt, aangezien Red Bull Powertrains veel later is begonnen met het werken aan dit trucje. Toch kan het Oostenrijkse team een groot voordeel hebben op de rest van het veld, omdat Ferrari, Audi en Honda dit trucje helemaal niet in huis hebben. Zij klagen dan ook steen en been bij de FIA, maar voorlopig krijgen zij nul op rekest.
Het bestuursorgaan heeft besloten om voorlopig niet in te grijpen. Mercedes - en mogelijk dus ook Red Bull Powertrains - zullen voorlopig niet teruggefloten worden. Pas als het trucje van deze twee motorfabrikanten grote problemen op gaat leveren in 2026, zal de FIA ingrijpen. Dit tot grote ontevredenheid bij de teams die hier niet van kunnen profiteren.
Geweldig nieuws dus voor Max Verstappen en Red Bull Racing, maar de kans is alsnog groot dat zeker Mercedes en McLaren [dat met een Mercedes-motor rijdt] een voordeel zal hebben aan het begin van 2026, omdat de Mercedes-krachtbron nog altijd een stap voor lijkt te liggen op de motor van Red Bull Powertrains...
Lees het artikel op de mobiele website