Audi-teambaas Mattia Binotto heeft duidelijk gemaakt aan de fans van het team dat er in het eerste jaar niet teveel verwacht moet worden van het team. De Italiaan onderstreept dat het Duitse team een nieuwkomer is.
In 2022 werd duidelijk dat Audi in de toekomst te vinden zal zijn op de grid. Nu, bijna vier jaar later, is het debuut nog maar een paar maanden verwijderd. De verwachtingen zijn door de lange voorbereidingstijd vrij hoog en daarom vindt Binotto het tijd om op de rem te trappen.
De Italiaanse projectleider maakt namelijk duidelijk dat Audi pas over een paar jaar bij de elite verwacht mag worden.
"Het gaat er vooral om eerst de verwachtingen te managen en vervolgens te presteren op een manier die voor ons 2026 als dag nul beschouwt", vertelde Binotto in gesprek met RacingNews365.
"We mogen niet vergeten dat we nieuwkomers zijn, het is echt een andere omgeving, met andere specificaties en competenties. De kennis is zeer specifiek."
"Het zal een continu leerproces zijn. Ik verwacht niet dat we in het begin de beste krachtbron zullen hebben. Dat is niet het doel. In plaats daarvan ben ik blij om te zien hoe het team zich ontwikkelt, hoe wij ons ontwikkelen, maar voor ons zal 2026 dag nul zijn."
"Het is weer een kwestie van snelheid, hoe lang het duurt voordat we onze achterstand hebben ingehaald, hoe lang het duurt voordat we de beste aandrijflijn hebben."
Lees ook
FIA grijpt in en past regels aan na ontdekken van nieuwe loophole
Max Verstappen niet te spreken over keuze van McLaren: 'Als ik zelf teambaas was..'
Opvallende doelstelling
Volgens Binotto zijn de verwachtingen binnen het team van Audi een stuk milder. Zo wordt het project als een succes beschouwd als er over vijf jaar pas meegedaan kan worden in de strijd om een kampioenschap.
"We hebben ons ten doel gesteld om in 2030 op zijn minst te winnen, om te strijden voor een kampioenschap", zei hij.
"We weten dat het meerdere seizoenen zal duren om het beste team te worden, zowel wat betreft het chassis als wat betreft de aandrijflijn. Daar moeten we de communicatie en de verwachtingen goed managen."
"We moeten onze reis uitleggen. We moeten uitleggen dat zelfs Audi in het verleden niet vanaf dag nul de beste was. Bedenk in plaats daarvan hoe lang het duurt om te bouwen, voortdurende verbetering te realiseren en het doel te bereiken door middel van een goede planning en ontwikkeling."
"Communicatie zal cruciaal zijn, omdat we onze reis moeten uitleggen en we moeten uitleggen dat we aan het begin van onze klim, in 2026, op dag nul staan."
Protest
Audi heeft onlangs geklaagd tegenover de FIA, samen met Honda en Ferrari. De drie teams hebben namelijk vernomen dat Red Bull Racing en Mercedes aan het sjoemelen zijn met de regels rondom de compressieverhoudingen. Als hier niks aan gedaan wordt door de federatie, dan is de kans groot dat Mercedes en Red Bull in 2026 maar liefst 0.3 seconde per ronde sneller zijn dankzij hun enorme motorvoordeel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties