Volgens Motorsport Magazin heeft Mercedes een manier gevonden om de motor voor 2026 veel krachtiger te maken dan de concurrentie. Alleen Red Bull Powertrains, het bedrijf dat de motoren voor Max Verstappen gaat ontwikkelen, zou mogelijk in de buurt komen van het Duitse team. De reden hiervoor: beide teams zouden mogelijk gesjoemeld hebben met de compressieverhouding van de motor.
Het Duitse medium weet bijna zeker dat Mercedes hierin een trucje heeft gevonden, wat inmiddels ook is opgepakt door The-Race. Maar naast Mercedes zou ook Red Bull Racing een groot voordeel hebben, omdat zij hetzelfde trucje zullen hanteren met de motor voor 2026. De nieuwe compressieverhouding in 2026 wordt teruggebracht van 18:1 naar 16:1. Dit verwijst naar de verhouding tussen het totale cilindervolume vóór compressie en het volume dat resteert ná compressie. Hoe hoger de verhouding, hoe meer vermogen je genereert.
In 2025 was de verhouding nog 18:1, maar volgend jaar wordt dat dus teruggebracht naar 16:1. Toch zouden Mercedes en Red Bull Powertrains een manier hebben gevonden om hun motoren om 18:1 compressieverhouding te laten draaien - zonder de regels te overtreden. In de praktijk kan dit zo'n 15 pk opleveren, wat drie tienden van een seconde winst geeft, per ronde.
Ook het zéér betrouwbare The-Race heeft inmiddels melding gemaakt van deze rel binnen de Formule 1. Bronnen hebben aan het Britse medium laten weten dat er inderdaad geklaagd is bij de FIA door Ferrari, Audi en Honda. Zij zijn van mening dat Mercedes HPP en Red Bull Powertrains zich niet aan de regels hebben gehouden en verwijzen naar artikel C1.5 van het technische reglement, waarin beschreven staat dat auto's altijd en overal aan de reglementen moet voldoen.
Maar de slimme koppen bij Mercedes en Red Bull hebben mogelijk een manier gevonden om de compressieverhouding op 18:1 te houden, zonder de regels daadwerkelijk te overtreden. De motoren worden op statische omstandigheden bij omgevingstemperatuur getest en ze zouden hierin door de test zijn gekomen - waardoor ze officieel aan de regels voldoen.
Een woordvoerder van de FIA maakt nu duidelijk dat deze testmethode niet is veranderd ten opzichte van 2025, maar dat de compressieverhouding wel is aangepast. Toch lijken Mercedes en mogelijk dus ook Red Bull er op dit moment mee weg te komen, omdat ze door de test zijn gekomen.
"De voorschriften definiëren duidelijk de maximale compressieverhouding en de methode om deze te meten, die is gebaseerd op statische omstandigheden bij omgevingstemperatuur. Deze procedure is ongewijzigd gebleven, ondanks de verlaging van de toegestane verhouding voor 2026", aldus de woordvoerder van de FIA.
Het bestuursorgaan heeft wel duidelijk gemaakt dat er veranderingen doorgebracht kunnen worden in de procedures van het testen van de motoren, als deze kwestie een probleem veroorzaakt tijdens het 2026 F1-seizoen.
Lees het artikel op de mobiele website