De FIA heeft wereldkundig gemaakt dat er twee motorleveranciers in overtreding zijn als het gaat om de budgetcap van het 2023-seizoen. Volgens de FIA is er echter geen sprake van overbesteding, maar gaat het om een procedurele fout van twee motorfabrikanten.
De FIA maakte deze woensdag (11-9) bekend dat het het onderzoek naar het budgetplafond van afgelopen seizoen heeft afgerond. Daarin werd duidelijk dat alle tien de Formule 1-teams en vier van de zes motorfabrikanten hebben voldaan aan het budgetcap-reglement.
Enkel Honda en Alpine zijn er volgens de FIA niet in geslaagd om zich aan de regels te houden tijdens het afgelopen Formule 1-seizoen.
Het autosportorgaan laat middels een statement weten dat er momenteel samen met Honda en Alpine naar een oplossing wordt gezocht om het issue op te lossen. Het is nog niet bekend welke straf Honda en Alpine zullen krijgen voor de overtreding.
"De CCA (Cost Cap Administration) bevestigt dat, hoewel Alpine Racing SAS en HRC beide procedureel in overtreding zijn bevonden, geen van beiden het Cost Cap-niveau heeft overschreden. Zowel Alpine Racing SAS als HRC hebben te allen tijde te goeder trouw gehandeld en werken momenteel samen met de CCA om de zaak af te ronden", begint het statement.
"Gezien de aard van de overtreding, de complexiteit van het nieuwe Financieel Reglement voor PU-fabrikanten en de uitdagingen die gepaard gaan met het eerste jaar van implementatie, is het de intentie van de CCA om deze twee PU-fabrikanten voor te stellen hun respectieve overtredingen te regelen door middel van een Accepted Breach Agreement (ABA)", aldus de FIA.
Sinds afgelopen seizoen moeten ook de motorfabrikanten die vanaf 2026 deel willen nemen aan de Formule 1 inzage geven in hun inkomsten en uitgaven. Per seizoen mogen teams niet meer dan 145 miljoen dollar uitgeven aan hun Formule 1-project.
Lees het artikel op de mobiele website