Sergio Pérez heeft duidelijk gemaakt wat het precieze probleem is met zijn Red Bull RB20, waar Max Verstappen ook gebruik van maakt. Tijdens de Grand Prix van Italië kwam het team erachter dat ze de vierde beste auto van het veld hadden, op een baan waar ze verwacht hadden snel te zijn. Dit is echter iets wat Pérez en Verstappen al weken aan zagen komen.
De coureurs voelen natuurlijk precies aan hoe hun auto's reageren op hun input en volgens Verstappen en Pérez luistert de RB20 gewoon niet naar ze. Vooral bij het ingaan van bochten is het een drama-auto, waarbij Pérez nu aangeeft dat hij last heeft van zowel onderstuur als overstuur. Ter verduidelijking: onderstuur vindt plaats als de auto rechtdoor wil gaan, terwijl overstuur betekent dat de achterkant van de auto de voorkant in wil halen.
Echter is er iets bijzonders aan de hand bij Red Bull. Volgens Checo heeft de RB20 namelijk last van onderstuur en overstuur op hetzelfde moment! In gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport laat de teamgenoot van Verstappen weten dat ze daardoor de bochten niet aan kunnen vallen en veel tijd en vertrouwen verliezen.
"We hebben geen constant onderstuur of overstuur, maar beide samen in een bocht. Onderstuur tot aan de apex en overstuur bij het uitkomen van de bocht. Als je de ene kant oplost, wordt het probleem aan de andere kant erger", zo begint de Mexicaan. Waarom Max dan alsnog veel meer punten weet te halen, terwijl hij dezelfde problemen heeft? "Met zijn talent kan Max de problemen beter omzeilen dan ik."
Lees ook
Technisch directeur Red Bull maakt problemen duidelijk: 'Zelfs McLaren heeft daar last van'
Toto Wolff ontkent claim over Max Verstappen: 'Nee, dat hoop ik niet'
Italië een eye-opener
Voor het gehele team was de Grand Prix op Monza een ware eye-opener. Bij Red Bull had men niet verwacht dat de auto zó slecht zou presteren, waarna iedereen in paniekmodus schoot. Ook Pérez, die van tevoren nog veel vertrouwen had in een goed resultaat, merkte voor de start van de race al dat het een lastig verhaal zou gaan worden.
"We hadden niet verwacht dat het zo slecht zou zijn. Al tijdens de opwarmronden richting de grid merkte ik dat ik de auto niet kon stoppen zoals ik wilde. Ik denk dat het vooral een probleem met de balans is. We moeten de auto kunnen stoppen en de auto in bochten kunnen 'gooien', maar dat lukt nu niet omdat er geen balans is."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties