De FIA heeft besloten om het strafdocument voor het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris aan te passen. In bocht 4 probeerde Norris zijn titelrivaal in te halen, die op dat moment op de tweede plaats lag in de race. Verstappen had echter hele andere plannen en wilde koste wat kost de Brit achter zich houden, waardoor hij zijn Red Bull helemaal naar buiten liet lopen en hij Norris het gras op duwde.
Het leek een kopie van het incident tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, waar eenzelfde situatie zich voordeed, alleen was het eindresultaat anders. Waar Norris in Austin een tijdstraf kreeg voor het inhalen van Verstappen buiten de baan, gaven ze de Nederlander nu een straf voor het van de baan duwen van de nummer twee in het kampioenschap. Daar waren de stewards het vrij snel over eens, maar na de race maakte de FIA ineens bekend dat ze het document van deze straf aan gingen passen.
De FIA haalde het document online en liet weten dat ze snel met een nieuwe versie zouden komen. Deze is inmiddels vrijgegeven en het blijkt dat de stewards vonden dat Verstappen nog niet hard genoeg gestraft was voor deze actie. De stewards vonden het gedrag van Verstappen zó gevaarlijk, dat ze besloten hem ook nog twee strafpunten op zijn racelicentie te geven.
Naast de gegeven tijdstraf van tien seconden heeft de Limburger nu dus ook twee strafpunten voor deze actie op Norris ontvangen, welke aan zijn totaal wordt toegevoegd. Verstappen kwam met vier punten op zijn licentie naar Mexico, waar hij dus met zes strafpunten vertrekt. Daarmee is hij op de helft om een race geschorst te worden, wat bij twaalf strafpunten zal gebeuren. Echter is de kans klein dat dat ook daadwerkelijk plaats gaat vinden in 2024, aangezien hij in Las Vegas weer twee punten kwijtraakt - aangezien deze punten slechts 12 maanden op de licentie blijven staan.
Toch heeft de FIA hiermee laten zien dat ze totaal niet blij zijn met deze manier van racen van Max Verstappen, iets wat Lando Norris na de race ook al liet weten...
Het strafdocument vanuit de FIA
Lees het artikel op de mobiele website