FIA voert grote wijzigingen door voorafgaand aan 2025-seizoen, Grand Prix Monaco gaat op de schop

| door I. van den Berg

De FIA heeft enkele grote wijzigingen doorgevoerd voorafgaand aan het aankomende Formule 1-seizoen. Zo heeft de wereldautosportbond veranderingen doorgevoerd aan de Grand Prix van Monaco, de hoeveelheid versnellingsbakken die coureurs mogen gebruiken in een seizoen en komen er nieuwe regels omtrent de flexibiliteit van de voor- en achtervleugel.

De Grote Prijs van Monaco is het kroonjuweel van de Formule 1-kalender, maar zorgt al jaren voor scheve gezichten in de huiskamers van veel fans. Waar de kwalificatie namelijk een echt spektakel is, waarbij coureurs vaak millimeters langs de vangrail rijden om net dat laatste beetje snelheid uit hun auto te halen, is het op zondag treintje rijden.

Het enige spanningselement is dan nog de pitstopfase, waarbij coureurs en teams op de top van hun kunnen moeten presteren om geen plekken te verliezen aan andere coureurs. Die kunnen later in de race namelijk niet meer goed worden gemaakt, aangezien het haast onmogelijk is om in te halen in de smalle straten van Monaco met de huidige generatie auto's.

Lees ook

Grand Prix van Monaco gaat op de schop

Om de race spannender te maken opperden de coureurs al een verandering aan de lay-out van het iconische Circuit de Monaco, maar de Formula 1 Commission heeft een ander idee in gedachten. Zij willen namelijk het verplichte aantal pitsstops verhogen in Monaco, zodat coureurs gedwongen worden om meer dan één stop te maken.

"Om het racen tijdens de Grand Prix van Monaco te verbeteren, heeft de commissie voorstellen besproken voor regels die specifiek in Monaco gelden. De commissie stemde ermee in om het aantal verplichte pitstops tijdens die race te verhogen. Deze voorstellen zullen in de komende weken verder worden besproken door de Sporting Advisory Committee", aldus de FIA.

Geen gridstraffen voor extra versnellingsbak en strengere checks op flexi-wings

Naast de voorgestelde veranderingen aan de Grote Prijs van Monaco heeft de FIA ook besloten dat er geen gridstraffen meer zullen worden uitgedeeld aan coureurs die een extra versnellingsbak besluiten te steken. Voorheen mochten coureurs niet meer versnellingsbakken gebruiken dan was toegestaan in hun 'pool', maar die regel is nu dus van de baan.

Tenslotte zullen er strengere regels komen omtrent het gebruik van de zogenaamde flexi-wings. Vanaf de seizoensopener in Melbourne zal de FIA namelijk al strenger gaan controleren op de flexibiliteit van de achtervleugel en vanaf de Grand Prix van Spanje, ronde negen van de kalender, zullen er extra checks worden uitgevoerd om de flexibiliteit van de voorvleugel te testen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen