Vlak voor de start van het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten heeft de FIA een regelwijziging doorgevoerd. Er zijn namelijk klachten geweest vanuit verschillende Formule 1-teams over een sluwe truc onder parc fermé-omstandigheden, waarbij één team een groot voordeel kon halen. Daar heeft de FIA nu een stokje voor gestoken.
In de afgelopen weken heeft de FIA gesprekken gevoerd met meerdere Formule 1-teams, die allemaal het gevoel hadden dat één concurrent zich niet aan de regels hield, als het gaat om de parc fermé-omstandigheden. Parc fermé is van kracht vanaf de start van de kwalificatie, wat betekent dat teams niks meer mogen aanpassen aan hun auto's, tenzij ze een onderdeel met exact hetzelfde exemplaar vervangen.
'Gesloten parkeerplaats', wat parc fermé betekent, moet ervoor zorgen dat teams niet de mogelijkheid hebben om de auto's anders af te stellen voor de kwalificatie en de race, maar één team wist dat toch te doen. Volgens Autosport.com waren er vermoedens bij andere teams dat één renstal een manier had gevonden om de rijhoogte te veranderen, tussen de kwalificatie en de race, zonder dat de FIA daar erg in had. Hier kunnen de coureurs veel voordeel uit halen.
Welk team beschuldigd werd door de concurrentie, is niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat de FIA direct ingegrepen heeft en een regelwijziging heeft doorgevoerd. Tijdens parc fermé mogen de auto's dus niet aangepast worden en er is altijd een medewerker van de FIA aanwezig om te controleren dat dat niet gebeurt. Maar een team wist de rijhoogte toch aan te passen, door dit vanuit de cockpit te doen, uit het zicht van de FIA-waarnemer.
Met het aanpassen van de rijhoogte kan een auto tijdens zowel de kwalificatie - als er weinig brandstof gebruikt wordt - en tijdens de race - met een volle brandstoftank - perfect op de weg liggen. Normaliter moet een team een compromis vinden, waarbij de auto tijdens beide sessies met genoeg downforce kan rijden én legaal is, maar op deze manier wist één team daar een oplossing voor te vinden en konden ze beide sessies met een optimale bolide rijden.
Dit is echter een duidelijke overtreding van de technische regels van de Formule 1, die veranderingen aan de aerodynamische configuratie van de auto - afgezien van de voorvleugel - verbieden zodra de auto zich in het parc fermé bevindt.
Het is niet de eerste ingreep van de FIA dit seizoen. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan werd McLaren al teruggefloten, toen zij een illegale achtervleugel introduceerden. Ook werd het team van Lando Norris en Oscar Piastri in Oostenrijk al aangesproken door de FIA, toen zij koelkanalen hadden gemaakt voor de remmen, wat buiten de vrije trainingen om illegaal is. Welk team dit keer is aangepakt, is dus niet duidelijk.
Lees het artikel op de mobiele website