De auto die McLaren in Azerbeidzjan gebruikte, met de 'low downforce' achtervleugel, zal niet meer als legaal worden gezien door de FIA. Het Britse team kwam in Baku opdagen met een nieuwe achtervleugel, welke een 'mini-DRS' gecreëerd had, waarbij de DRS-flap open ging staan op het rechte stuk. Dat is vanaf nu niet meer toegestaan.
Eerder maakte de FIA nog bekend dat de McLaren-auto alle tests met de achtervleugel had doorstaan, waardoor het bestuursorgaan geen reden zag om het onderdeel op de auto illegaal te verklaren. Dit leidde tot frustraties bij Red Bull Racing, aangezien zij van mening waren dat zowel de voor- als de achtervleugel van McLaren niet in de reglementen passen. De FIA heeft nu ingezien dat het Oostenrijkse team, qua achtervleugel, gelijk had en heeft beslist dat McLaren dit per direct moet aanpassen.
Op circuits waar het team de low downforce-achtervleugel gebruikt, moet de DRS-flap op zijn plek blijven zitten. De beweging die de vleugel maakte zoals in Baku - waar veel ophef over ontstond - is niet meer toegestaan en als dat nogmaals voorkomt, zal de auto in die race uit de competitie gehaald worden. Dat is vrijdagmiddag bekend geworden.
"Na een succesvolle klacht van Red Bull bij de FIA moet McLaren zijn low downforce achtervleugel aanpassen. Het buigen van de flapranden op de rechte stukken is niet toegestaan, zelfs als de vleugel de statische doorbuigingstests doorstaat", zo schrijft Auto, Motor und Sport-journalist Tobi Grüner.
Lees ook
Damon Hill heeft slecht nieuws voor Red Bull Racing: 'Dat kunnen zij gewoon niet'
Max Verstappen geeft veelzeggend antwoord op vragen over 'exit-clausule'
Helmut Marko bevestigt actie FIA
En ook Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft nu bevestigd dat de FIA actie heeft ondernomen en McLaren de achtervleugel laat aanpassen. Volgens de Oostenrijker heeft het bestuursorgaan eindelijk geluisterd naar Red Bull, tijdens het derde protest, en wil hij dat de FIA nu gaat kijken naar de voorvleugel, die in zijn ogen ook niet legaal is.
"We hebben drie keer geprotesteerd tegen de achtervleugel van McLaren. Vandaag heeft de FIA een zeer correcte beslissing genomen. De achtervleugel van McLaren is niet toegestaan. Nu is het tijd om naar hun voorvleugel te kijken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties