'FIA ziet teams illegaal trucje uitvoeren en grijpt in voor raceweekend in Singapore'

| door I. van den Berg

De FIA heeft een illegaal trucje ontdekt bij verschillende Formule 1-teams en heeft ervoor gekozen om een technical directive (TD) opnieuw onder de aandacht te brengen. Daarin staat dat de voor- en achtervleugel van een bolide niet meer mogen doorbuigen.

Volgens Motorsport.com zouden er meerdere teams gebruik maken van een doorbuigende voor- en/of achtervleugel. Vanuit de FIA is dat niet toegestaan vanwege de grote tijdswinst die teams ermee kunnen verdienen. Ook is het volgens de FIA gevaarlijk als sterke onderdelen zoals een voor- en achtervleugel kunnen doorbuigen op hoge snelheid.

In 2021 kreeg Red Bull kwam aan het licht dat Red Bull en Mercedes beide een flexibele voor- en achtervleugel hadden. Hier werd na afloop van de Grand Prix van Spanje iets aangedaan aan de kant van Red Bull.

Aston Martin

Al eerder in het seizoen was de FIA hiervan op de hoogte. Dat kan worden afgeleid uit het feit dat Aston Martin na de Grand Prix van Canada ineens ver terugzakte na de introductie van een nieuwe soort voorvleugel. Gedacht wordt dat die nieuwe, legale vleugel minder 'flex' had dan de vorige (en illegale) voorvleugel. Dit heeft mogelijk voor de terugval in performance gezorgd bij de formatie van Fernando Alonso en Lance Stroll.

Inmiddels lijkt de formatie uit Silverstone de weg naar de top van het veld te hebben teruggevonden. In Zandvoort kwam Alonso namelijk als tweede over de streep en maakte hij kans op de overwinning.

Lees ook

GP Singapore

Vanuit de nieuwe TD van de FIA moeten teams voorafgaand aan de Grand Prix van Singapore tekeningen en dwarsdoorsnedes van hun voor- en achtervleugels aanleveren bij de autosportfederatie. Ook zullen er vanuit de FIA tests worden uitgevoerd om te achterhalen in hoeverre de onderdelen van de voor- en achtervleugels flexibel zijn.

Tests met voor- en achtervleugels zijn geen nieuw iets. Al sinds 2021 hebben teams namelijk witte puntjes op de achter- en DRS-vleugel staan waarmee de FIA kan nagaan in hoeverre een onderdeel flexibel is op hoge snelheden.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen