Red Bull Racing begon 2024 op dezelfde manier waar ze 2023 mee geëindigd waren: met winnen. Tijdens de Grand Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië stond Max Verstappen op de bovenste trede van het podium, met teamgenoot Sergio Pérez achter hem op P2. Maar in Australië lukte het het Oostenrijkse team niet om als winnaar over de streep te komen. Een uitvalbeurt van Max Verstappen zorgde ervoor dat het Red Bull de eerste verliespartij van het jaar moest slikken in Melbourne.
Maar dat betekent niet dat het vertrouwen binnen de renstal uit Milton Keynes nu ook weg is. Topadviseur Helmut Marko liet al weten dat hij verwacht dat Max Verstappen in Japan weer net zo dominant gaat zijn als hij de afgelopen twee jaar in Suzuka is geweest en volgens Pat Symonds is er een reden dat Marko zo vol vertrouwen is.
De Chief Technical Officer van de Formule 1 heeft onlangs namelijk gesproken met Adrian Newey, de CTO van Red Bull Racing. Uit die gesprekken heeft Symonds opgepikt dat het team van Max Verstappen nog een aantal grote updates door gaat voeren onder de huidige reglementen. De Red Bull RB20 is zeker nog niet uitontwikkeld, meent Symonds.
"Ik vind het geweldig om te zien dat er nog altijd zoveel innovatieve ontwerpen geproduceerd worden. Als je kijkt naar de Red Bull van dit jaar, met de interessante luchtinlaten van de sidepods, de inlaten boven de hoofdsteunen, van alles en nog wat, kan ik niet zeggen dat ik precies had verwacht dat het die kant op zou gaan", begint Symonds.
De Brit weet dat 'de Red Bull van dit jaar' ook nog niet klaar is met groeien: "Ik ben erg blij om te zien dat er nog steeds veranderingen zijn en ik weet uit gesprekken met Adrian Newey dat het nog niet voorbij is, er komt nog veel meer."
Symonds noemt in zijn verhaal de naam van Adrian Newey, die door velen wordt gezien als het brein achter de dominante Red Bull-auto's. Maar volgens Pierre Waché, die zelf ook veel complimenten krijgt voor het succes van het Oostenrijkse team, is dat niet helemaal eerlijk tegenover alle andere medewerkers. Waché meent dat het hele team verantwoordelijk is voor de prestaties van Red Bull.
"De technisch leider neemt een aantal beslissingen. Maar er wordt veel werk gedaan door het team, we mogen het werk van het volledige team en het ontwerpteam niet afzwakken. De belangrijkste prestatie komt eerlijk gezegd van hen, niet van slechts twee mensen", aldus de Fransman.
Lees het artikel op de mobiele website