Formule 1-baas Stefano Domenicali wil een aanpassing maken in het F1-regelboek. Tijdens de Grand Prix van Brazilië wisten Max Verstappen, Esteban Ocon en Pierre Gasly te profiteren van de regel dat coureurs een gratis pitstop mogen maken onder een rode vlag-situatie. Hierdoor konden ze twintig seconden uitsparen en begonnen ze de herstart vooraan het veld.
Dit terwijl George Russell en Lando Norris, die voor de rode vlag aan de leiding lagen, net daarvoor hun pitstops hadden gemaakt. Dit zorgde ervoor dat Russell erg kwaad was na de race in Brazilië, terwijl Lando Norris dit geluk noemde voor Red Bull en Max Verstappen. Maar niet alleen de Britten zijn niet tevreden over deze regel, zij krijgen daarin steun van Formule 1-baas Stefano Domenicali.
De voormalig Ferrari-teambaas heeft eerder dit seizoen al laten weten dat hij de rode vlag-regel, die aangeeft dat coureurs hun banden mogen wisselen en hun auto's mogen repareren, wil gaan aanpassen. In Monaco werd de race namelijk in de eerste ronde al stilgelegd, waarna iedereen nieuwe banden onder zijn bolide schoof en daarmee de race uitreed. Dat kon volgens Domenicali niet de bedoeling zijn, zei hij in het Prinsdom.
"Dit jaar hebben we een rode vlag in de eerste ronde gehad en heeft iedereen automatisch zijn pitstop gemaakt. Dat mogen we niet meer laten gebeuren. We moeten beter anticiperen op dergelijke scenario's en ze afdekken met de regels", aldus Domenicali, eerder dit jaar.
De situatie in Brazilië zal de Italiaan niet minder hebben doen schreeuwen om een regelwijziging, maar de FIA heeft slecht nieuws voor de F1-baas: het gaat in 2025 hoe dan ook niet veranderen. Het regelboek voor dat seizoen is al af en daar staat deze rode vlag-regel nog altijd hetzelfde in beschreven. En dat is ook niet vreemd, aangezien het om veiligheid gaat.
Er is een duidelijke reden waarom deze regel ooit in het leven is geroepen: de veiligheid van iedereen op de baan. Als er een rode vlag wordt gezwaaid, is dat niet zomaar. Het betekent vaak dat er - naast een zware crash - ook vuil op de baan ligt. Dit vuil kan op de banden komen en als coureurs deze banden tijdens de rode vlag niet mogen wisselen, betekent dat dat het een klapband kan veroorzaken bij de herstart, wat wederom een gevaarlijke situatie creëert.
Hoewel Russell, Norris én Domenicali niet blij waren met deze regel, zal er de komende tijd niks gaan veranderen op dat gebied.
Lees het artikel op de mobiele website