Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft laten weten dat Red Bull Racing het in 2026 wel eens heel erg lastig kan gaan krijgen. Daarbij kreeg de Oostenrijker bijval van Laurent Mekies, die sinds de Grand Prix van België als teambaas fungeert bij het team van Max Verstappen.
In 2026 zal Red Bull samen met Ford, dat voor het eerst sinds 2004 terugkeer naar de koningsklasse van de autosport, een eigen F1-motor produceren. De verwachting is dat de Red Bull Ford Powertrains-krachtbron het aanvankelijk lastig zal hebben ten opzichte van bijvoorbeeld de Mercedes-motor, die door velen in de F1-paddock wordt gezien als de meest krachtige motor van 2026.
Lees ook
Helmut Marko geeft Christian Horner een flinke trap na met onthulling over Laurent Mekies
Max Verstappen en Red Bull-baas komen met droevig bericht na dominante overwinning in Italië
Wolff heeft somber bericht voor Verstappen
Wolff stemt in met de gedachte dat Red Bull het aankomend jaar wel eens heel lastig kan gaan krijgen op motorisch gebied. "Mijn eerste antwoord zou zijn dat we de Mount Everest moeten beklimmen, want onze motorafdelingen zijn in de loop van tientallen jaren gegroeid. Maar je kunt nooit iemand in deze sport onderschatten die de vuurkracht heeft om iets vanaf nul op te bouwen, met nieuwe ideeën, misschien andere manieren van denken op het gebied van innovatie, en met een product te komen dat een verrassing kan zijn."
"De kans is klein, maar het zou kunnen dat het om wat voor reden dan ook heel erg goed gaat", ging Wolff verder. "En zelfs als dat niet zo is, stellen onze motorreglementen vandaag de dag dat als je buiten de twee procent [sic, drie procent] van de beste krachtbron zit, je meer dyno-allocatie hebt. Je kunt jezelf uitgraven, maar dat gebeurt natuurlijk niet in een race of twee en niet in een seizoen. Het heeft tijd nodig om je aan te passen."
"Maar het is zeker een enorme uitdaging die ze zichzelf hebben opgelegd door hun eigen motor te ontwikkelen. Maar bedenk eens toen ze het chassisteam overnamen. Iedereen grapte dat een energiedrankfabrikant probeert te concurreren met Ferrari, Mercedes en McLaren in de Formule 1. En ze wonnen uiteindelijk, dus misschien praten we over vijf jaar anders. Vanwege de complexiteit van de motoren van vandaag is het moeilijker. Maar als de motorreglementen over vier of vijf jaar overgaan op een V8 met een meer conventionele elektrische bijdrage [dan kunnen de zaken veranderen]", aldus Wolff.
Red Bull stemt in met Wolff
Mekies, de teambaas van Red Bull Racing die onlangs samen met Verstappen een kijkje nam op de motorcampus van zijn team, stemt in met de zienswijze van Wolff. "Ik denk dat Toto gelijk heeft als hij zegt dat het een Everest is om te beklimmen. Dat is het," vertelde hij aan media, waaronder Motorsport Week, voorafgaand aan het succesvolle Italiaanse Grand Prix-weekend. "Het is zo gek als het maar kan om te besluiten je eigen motor te bouwen, zoals Red Bull heeft gedaan."
"Het is een ongelooflijke uitdaging om mee geassocieerd te worden. Het is het soort gekke dingen dat Red Bull doet – dus het is een goed gevoel. Maar we onderschatten niet hoe gek het is. Deze jongens (de andere F1-motorfabrikanten, red.) doen het al 90 jaar of zoiets. Dus het zou van onze kant onzinnig zijn om te denken dat we hier komen en vanaf het begin op het niveau van Ferrari of Mercedes zitten. Dat zou onzin zijn. Maar het wordt op de Red Bull-manier opgezet – op het maximaal mogelijke niveau. We pakken het stap voor stap aan", zei Mekies.
"We proberen zo snel mogelijk op te schalen – zowel de PU (Power Unit, red.) als de structuur eromheen: de mensen, de infrastructuur. Zoals ik al zei, verwachten we volgend jaar een jaar met veel hard werken en veel slapeloze nachten om het juiste niveau te bereiken. Maar het is een uitdaging die heel erg aanvoelt als een Red Bull-uitdaging en daar zijn we dol op. We gaan geen cijfers plakken op waar we denken te komen – want ik denk niet dat iemand een cijfer heeft – maar we weten dat we beginnen met een berg die we moeten beklimmen, zoals Toto al zei", aldus de teambaas van Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties