De FIA heeft laten weten dat er niets klopt van een claim van Toto Wolff over de 2026-auto's. Volgens Wolff zouden de auto's van volgend jaar namelijk zomaar "de limiet van 400 kilometer per uur" kunnen aantikken. De FIA heeft echter laten weten dat daar niets van klopt.
Enkele weken geleden vertelde Wolff tegenover een Duits medium dat de 2026-auto's wel eens alle snelheidsrecords aan gort zouden kunnen rijden. "Wanneer het volledige vermogen wordt ingezet, naderen we de limiet van 400 km/u", vertelde Wolff in gesprek met Auto, Motor und Sport. Felipe Drugovich, reservecoureur bij Aston Martin, stemde in met Wolffs uitspraak. "De auto schiet als een gek uit de bochten. Je hebt het gevoel dat je op een raket zit", zei de Braziliaan destijds.
Regerend wereldkampioen Max Verstappen liet desgevraagd weten dat de FIA het niet zal toestaan als er aankomend jaar auto's zijn die de 400 kilometer per uur aantikken. "Ik denk dat de FIA al wel redelijk heeft uitgelegd dat ze dat niet toelaten. Op bepaalde circuits beperken ze dat wel. Ik wil niet zeggen dat ze er een soort limiet opzetten, maar er wordt wel naar gekeken dat je niet al te hard gaat."
Lees ook
Nürburgring-instructeur doet boekje open over rijles van Max Verstappen: 'Prachtig om te zien'
Toto Wolff over titelstrijd tussen Oscar Piastri en Lando Norris: "Twee moordenaars...'
Helmut Marko geeft Christian Horner een flinke trap na met onthulling over Laurent Mekies
FIA dient Wolff van repliek
Tombazis stemt bij PlanetF1 in met de uitspraken van Verstappen en laat weten dat de FIA het inderdaad niet zal toestaan dat er in 2026 snelheden van 400 kilometer per uur worden aangetikt. "Ik kan je verzekeren dat er geen snelheden van 400 km/u zullen worden gehaald. Ik denk dat het meer een luchtige opmerking was, waarmee hij volgens mij bedoelde dat je met het vermogen en de lage weerstand van de auto's in theorie – als je alles bij elkaar optelt – auto's zou kunnen hebben die die snelheid overschrijden."
"Maar gezien de manier waarop alle energiebeheersingsvoorschriften werken, is dat fysiek en technisch gezien niet mogelijk. Als FIA hebben we behoorlijk wat controle over die voorschriften en bovendien hebben we indien nodig een sterke troef in handen, namelijk veiligheidsoverwegingen", zei Tombazis.
"We zouden kunnen ingrijpen als er iets zou zijn, maar we zijn er vrij zeker van dat de voorschriften dergelijke snelheden niet toestaan. Het gaat om de prestaties van de auto; als er geen voorschriften zouden zijn voor het beheer, zouden dergelijke snelheden mogelijk zijn", aldus de FIA single-seater director.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties