'Formule 1 keert mogelijk terug naar Buddh International Circuit voor Grand Prix van India'

| door I. van den Berg

Er zouden na afloop van het eerste MotoGP-raceweekend op het Buddh International Circuit gesprekken aanstaande zijn tussen de Formule 1-leiding en de organisatie van het Indische circuit. Die gesprekken zouden gaan over een eventuele terugkeer van de sport naar Greater Noida.

De Formule 1 reed tussen 2011 en 2013 op het circuit van Greater Noida. De race werd toen drie keer achter elkaar gewonnen door toenmalig Red Bull-coureur Sebastian Vettel. De race verdween na 2013 van de kalender, maar zou daar in 2014 weer op komen te staan.

Dat gebeurde echter niet, vanwege onenigheid tussen de regering van Uttar Pradesh (de deelstaat waar het circuit in is gevestigd) en de Formule 1-organisatie. Naar verluidt wilde de regering van de deelstaat namelijk af van de vrijstelling voor vermakelijkheidsbelasting die de organisatie van de race kreeg.

Terugkeer kampioenschappen

Sinds 2013 heeft er nooit meer een groot, mondiaal kampioenschap op het Buddh International Circuit gereden. Onlangs kwam daar verandering in toen het MotoGP-kampioenschap er voor de eerste keer in de geschiedenis van de sport neerstreek.

Vanwege het succes van de inaugurele MotoGP-race in India, is de regering van Uttar Pradesh volgens Business Today aan het kijken naar mogelijkheden om gesprekken met de Formule 1-organisatie op te zetten. Op die manier wil de regering een nieuwe deal zien los te weken.

Volgens Formule 1-journalist Adam Stern van Sports Business Journal zouden er zelfs al gesprekken gaande zijn tussen de beide partijen.

Moet meer gedaan worden

FIA-president Mohammed ben Sulayem is in ieder geval enthousiast over een mogelijke Formule 1-race in India. Volgens de Emirati is het belangrijk dat er in India net zoals in China een Formule 1-race komt. De beide landen hebben namelijk een flinke vinger in de pap op de automobielmarkt.

"Er kan een stuk meer gedaan worden in India, waaronder een terugkeer van de Formule 1. India is belangrijk, omdat ze net als China veel autofabrikanten hebben. We hebben het dan nog niet eens over de oppervlakte gehad. We hebben het hier over 2,8 miljard mensen in deze landen en we hebben maar minder dan 8000 competitieve licenties."

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen