Mercedes-coureur George Russell voerde tijdens de sprintrace van zaterdag een zeer opportunistische inhaalmanoeuvre uit bij Max Verstappen, die tot dat moment ongenaakbaar leek. De inhaalactie mislukte en Verstappen wist de sprintrace te winnen, met Russell op P2. De Britse coureur denkt te weten waar Red Bulls snelheid op het Circuit of the Americas (COTA) vandaan komt.
In de kwalificatie voor de sprintrace klokte Verstappen pole position en een dag later won de Nederlander de dertiende sprintrace uit zijn carrière als Formule 1-coureur. Daarnaast liep hij ook acht punten in op WK-leider Oscar Piastri, die al in de eerste bocht zijn Waterloo vond na een crash met Nico Hülkenberg en zijn teamgenoot Lando Norris.
Ondanks dat was Verstappen niet helemaal tevreden na de sprintrace op COTA. De Nederlander had namelijk problemen met de achterkant van zijn RB21 en dat zorgde tijdens de sprintrace voor het nodige ongemak. Tussen de sprintrace en de kwalificatie voor de Grand Prix wist Red Bull dat euvel echter te verhelpen, resulterende in Verstappens tweede pole van het weekend.
Dat Verstappen zo snel is in Austin komt volgens hemzelf en zijn team door een goede afstelling. Volgens Russell is er echter een andere verklaring voor de snelheid van Verstappen. "Max was duidelijk supersnel. Het is niet de eerste keer dat we zien dat ze supersterk zijn in de kwalificatie op snelle circuits. Ze stonden op pole in Silverstone, op pole in Suzuka en op pole hier. Ze lijken echt goede downforce te hebben als de auto heel laag bij de grond ligt, wat je hebt in de snelle bochten", begon de Britse coureur, geciteerd door Motorsport.com.
In de kwalificatie voor de sprintrace kwam Russell niet verder dan een vijfde plaats, bijna zeven tienden van een seconde achter Verstappen. In de sprintrace zelf kon Russell de Nederlander echter onder druk zetten en uiteindelijk ook zelfs aanvallen. Op de vraag of dat verschil hem verraste, reageerde Russell helder: "Nee, niet echt, want ik denk dat hun aerodynamische map erg goed is wanneer de auto erg laag bij de grond ligt.
"En dat heb je in de zeer snelle bochten. Voor ons is het tegenovergestelde het geval, wij zijn erg slecht in deze omstandigheden”, aldus de Mercedes-coureur. “In de race rijd je misschien wel 20 kilometer per uur langzamer door de hogesnelheidsbochten. Dat betekent dat de auto hoger ligt, zodat we niet van de klif vallen en alles samenkomt", aldus de Mercedes-coureur.
Lees het artikel op de mobiele website