Mercedes heeft zich afgelopen race in Hongarije weten te herpakken nadat een upgradepakket dat eerder in het seizoen werd geïntroduceerd averechts bleek te werken. George Russell claimt dat hij nu beter in de W16 kan rijden dan Kimi Antonelli omdat de auto langzamer is.
Mercedes voerde tijdens het Grand Prix-weekend in Imola een upgrade door aan de ophanging van de auto, wat uiteindelijk niet het gewenste effect met zich meebracht, ondanks dat er met het onderdeel wel een race gewonnen werd in Canada.
Hoewel het originele probleem opgelost werd door de introductie van de nieuwe ophanging, kwamen er veel problemen met de stabiliteit bij kijken. Na veel gesprekken binnen het team werd uiteindelijk door Toto Wolff besloten om het onderdeel naar de vuilnisbelt te brengen.
"Ik denk dat we een probleem probeerden op te lossen met de Imola-upgrade, met een mechanische upgrade", aldus Russell over het probleem. "Dat heeft misschien wel een probleem opgelost, maar het heeft iets anders in de auto laten sluipen."
"Dat was een instabiliteit die het vertrouwen van de coureurs wegnam en het kostte ons een paar races om daar achter te komen. Natuurlijk werden we ook een beetje misleid door de overwinning in Montreal, we dachten dat het misschien wel meeviel en we kwamen tot de conclusie dat het eraf moest, het ging eraf en de auto is weer helemaal in orde."
Ondertussen is het onderdeel van de auto geschroefd en rijdt de W16 weer zoals vanouds. Russell bereikte er in Hongarije direct een derde plek mee, terwijl Kimi Antonelli in de top tien eindigde. Dat Russell een beter resultaat behaalde, kwam volgens Antonelli door de rijstijl van de Brit.
Gevraagd naar de conclusie van Antonelli, reageert Russell: "Dat is omdat hij (de auto, red.) langzamer is! Zo simpel is het. Kimi heeft meer moeite gehad met de vering dan ik, maar mijn resultaten zijn ook collectief slechter geweest. Deze laatste zes races waren de slechtste van ons seizoen."
"Aan het begin van het jaar had ik veel meer vertrouwen. De ronden kwamen makkelijk, terwijl het nu veel uitdagender is, dus garanties zijn er nooit, maar ik denk dat dat een klein, klein deel kan zijn."
Lees het artikel op de mobiele website