Volgens George Russell hoeven Lando Norris en Oscar Piastri zich geen zorgen te maken: niemand gaat in de buurt kunnen komen van McLaren dit seizoen. Het Britse team is de favoriet voor beide titels in 2025 én heeft een goede kans om ook in 2026 sterk voor de dag te komen, omdat zij zich nú al volledig kunnen gaan richten op het volgende seizoen.
Dat heeft de Mercedes-coureur laten weten na de kwalificatie voor de eerste race van het seizoen. In Melbourne kwam Russell vier-en-een-halve tiende tekort ten opzichte van pole-sitter Lando Norris, waarmee de Brit op de vierde plaats eindigde. Die achterstand gaat Mercedes of welk ander team niet meer goedmaken, waardoor McLaren een voordeel heeft richting 2026 - aangezien zij ongestoord kunnen zorgen dat ze ook volgend jaar dominant zijn.
“Ze hebben zo'n groot voordeel, dat ze nu kunnen stoppen met de ontwikkeling [van de 2025-auto] en zich volledig kunnen richten op 2026, want het is moeilijk om dit gat te overbruggen”, zegt Russell over McLaren bij The-Race.
De MCL39 is gewoonweg te goed voor de rest van het veld en de enige manier om het team van Norris nog in te halen is als ze zelf een fout maken in de ontwikkeling van de bolide. Of ze moeten een ingreep van de FIA om de oren krijgen, iets wat Red Bull vorig jaar ook heeft gehad. Daar is officieel niks van bekend, maar George Russell hint er nu wel naar.
"Red Bull begon het [2024] seizoen zo ver voor iedereen en ik denk ook niet dat mensen hen inhaalden op het gebied van ontwikkeling. Ze brachten sommige dingen naar de auto en zakten daarna weg. Of laten we het zo zeggen: er werden ze wat dingen verduidelijkt, waarna ze zijn weggezakt."
“Als je aan het begin van het jaar zes tienden voorsprong hebt... Niemand vindt zes tienden in de loop van het jaar. Dus McLaren bevindt zich in een uitstekende positie voor nu en in de toekomst.”
Dat McLaren zo'n grote voorsprong had in de kwalificatie in Australië had volgens Russell maar met één ding te maken: het team uit Woking gaat véél beter met de banden om dan ieder ander team. Dat zal ervoor zorgen dat het verschil in racepace tussen McLaren en de rest van het veld nóg groter is dan het in de kwalificatie was en dat ligt puur en alleen aan de banden, meent de Brit.
"Je hoeft alleen maar te kijken naar hun kracht in Singapore, hun zwakte in Vegas en hoe goed ze waren in het racetempo in Bahrein. Het draait allemaal om banden. Als je sterk bent in sector drie [in Australië], dan wijst dat alleen maar op de banden. Dus ze doen iets heel speciaals, dat is zeker.”
Lees het artikel op de mobiele website