De groei van de koningsklasse van de autosport is ook dit jaar weer ongekend. Liberty Media, de Amerikaanse mediagigant achter de Formule 1, noteerde een winsttoename van maar liefst 45 procent in het eerste kwartaal van 2024, wat neerkomt op meer dan een half miljard euro.
De voornaamste reden van deze sterke cijfers is te herleiden naar de F1-kalender van dit seizoen. Er werden namelijk al drie races verreden in de eerste drie maanden van het jaar. Vorig jaar waren dat er maar twee. Toen werd er in totaal 'maar' 335 miljoen euro winst bij elkaar geharkt. Het drukke schema bewijst in ieder geval rendabel te zijn voor de Formule 1.
F1-chef Stefano Dominicali kijkt met trots naar de stijgende cijfers van zijn raceklasse. "We zien niet alleen een geweldige stijging in onze omzet, maar ook het aantal fans groeit al jaren. We hopen uiteraard deze groei verder door te kunnen zetten richting 2025. Het wordt dat jaar de 75e verjaardag van de koningsklasse en we hebben maar liefst 24 races op de planning staan. Het wordt een jaar vol mijlpalen", zegt de tevreden Italiaan.
De grote groei komt mede vanuit de Amerikaanse fanbase, die de laatste jaren steeds groter wordt. Mede vanwege de stijgende populariteit zijn er sinds vorig jaar drie races in de Verenigde Staten. De GP van Miami, Austin en Las Vegas hebben er samen voor gezorgd dat de kijkcijfers van de sport een flinke stimulans hebben gekregen.
Liberty Media heeft de huidige populariteit ook te danken aan Netflix, dat met de serie Drive To Survive een enorm gedeelte van de doelgroep heeft aangesproken. De succesvolle serie, in combinatie met het legendarische seizoen van 2021 waarin Max Verstappen en Lewis Hamilton tot aan de laatste lap van het seizoen aan elkaar gewaagd waren, zorgden voor een perfecte amusements-cocktail. Hoewel de serie tegenwoordig wat minder presteert, heeft het voor veel blijvende fans gezorgd.
Lees het artikel op de mobiele website