Het Formule 1-team van Mercedes komt mogelijk in grote problemen door het faillissement van Reaction Engines Limited, de Britse fabrikant van een zeer belangrijk onderdeel van de Mercedes-krachtbron.
Reaction Engines Limited (in de Verenigde Staten beter bekend als Reaction Engines Inc.) was een bedrijf uit het Britse Oxfordshire dat gespecialiseerd was in de ruimtevaartechnologie.
Toen de turbo door de introductie van de V6-hybridemotoren voor het eerste sinds 1988 terugkeerde naar de Formule 1, nam Mercedes Reaction Engines Limited in de arm om samen aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een nieuwe generatie turbokoeler.
Daarbij koos Mercedes samen met Reaction Engines Limited voor het gebruik van een lucht-waterkoeler. De meeste andere Formule 1-teams op de grid maken gebruik van een lucht-luchtkoeler, omdat die simpeler en betrouwbaarder is dan een lucht-waterkoeler.
Echter, vanwege de efficiëntie van de lucht-waterkoeler (tot wel vier keer efficiënter dan een lucht-luchtkoeler) koos Mercedes ervoor om een andere weg in te slaan dan de concurrentie. En met succes. Mercedes werd tussen 2014 en 2021 immers acht keer wereldkampioen bij de constructeurs en Lewis Hamilton wist zes keer wereldkampioen te worden in het coureursklassement.
Mercedes zal voor de toekomst echter op zoek moeten gaan naar een nieuwe fabrikant voor de lucht-waterkoeler. Reaction Engines Limuted is er ondanks grote investeringen van onder meer Rolls-Royce, het United Arab Emirates Strategic Development Fund en Boeing namelijk niet in geslaagd om het hoofd boven water te houden.
Voor Mercedes resten er daardoor twee opties: het maken van een eigen lucht-waterkoeler door de IP-rechten van Reaction Engines Limited over te kopen of stoppen met het gebruik van lucht-waterkoelers. Bij die laatste optie zou Mercedes wellicht grote veranderingen moeten doorvoeren aan de krachtbron, aangezien het team al langere tijd werkt met de lucht-waterkoeler van Reaction Engines Limited.
Lees het artikel op de mobiele website