'Grote sponsor zorgt voor drama bij Red Bull: bedrijf loopt belangrijke miljoenen mis'

| door I. van den Berg

Oracle, de titelsponsor van Red Bull die naar verluidt 100 miljoen dollar per jaar overmaakt naar Red Bull, heeft er volgens The Verge voor gezorgd dat Perplexity, een AI-startup, geen deal heeft kunnen sluiten met het team uit Milton Keynes. De deal tussen Red Bull en Perplexity was naar verluidt al in kannen en kruiken, maar op het laatste moment stak Oracle daar een stokje voor.

Perplexity is een AI-zoekmachine die door middel van het gebruik van grote taalmodellen en andere bronnen op het wereldwijde web zoekopdrachten kan beantwoorden. Het bedrijf, dat in 2022 werd opgericht door Aravind Srinivas, Andy Konwinski, Denis Yarats en Johnny Ho is inmiddels ruim negen miljard dollar waard.

Perplexity, dat in een recente financieringsronde 500 miljoen dollar wist op te halen, wilde haar naamsbekendheid vergroten door een topteam in een van de meest bekeken sporten ter wereld te gaan sponsoren: Red Bull de Formule 1. In het team van Red Bull leek Perplexity een gepaste partner te hebben gevonden, maar op het laatste moment zette Red Bulls titelsponsor Oracle een streep door de deal. Naar verluidt had de deal een waarde van vijf miljoen dollar per jaar.

Lees ook

Reden voor actie van Oracle

Dat Oracle een streep door de deal zette, heeft volgens bronnen van The Verge twee oorzaken. Oracle heeft namelijk een bod uitgebracht op TikTok en Perplexity is een rivaliserende bieder. Ten tweede is Oracle een geldschieter van Stargate, het 500 miljard dollar kostende project om datacenters te bouwen voor OpenAI (de maker van ChatGPT). Perplexity is een rivaal van Stargate.

Maar waarom kan een sponsor beslissen met welke nieuwe bedrijven Red Bull in zee gaat? Dat heeft ermee te maken dat alle nieuwe sponsordeals die Red Bull aangaat, moeten worden goedgekeurd door Oracle. Het Amerikaanse techbedrijf maakt sinds 2022 ruim 100 miljoen dollar over naar Red Bulls bankrekening en heeft daar dus ook privileges zoals deze bijgekregen. Alle betrokken partijen, Red Bull, Oracle en Perplexity, wilden niet reageren op vragen van The Verge.

Voor Red Bull is het niet doorgaan van de deal met Perplexity een flinke domper. Na het vertrek van Sergio Pérez is het team immers een hoop grote sponsoren verloren, waaronder Telcel. De komst van Perplexity zou het verlies van deze sponsoren ietwat kunnen dekken, maar door Oracle gaat er nu dus een streep door een samenwerking tussen Red Bull en het AI-bedrijf.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen