Grote verandering in de Formule 1 bevestigd: met dit circuit gaat Spa rouleren

| door C. de Groot

Er is duidelijkheid over welk circuit vanaf 2027 met Spa gaat rouleren. Eerder dit jaar werd duidelijk dat de Belgische Grand Prix niet meer jaarlijks gehouden zou gaan worden, maar met welke race de Belgische zou gaan rouleren was nog niet bekend. Tot nu, want volgens het Spaanse La Vanguardia is Barcelona het circuit wat om het jaar terugkeert.

In januari kwam vanuit België het bericht dat de GP op het circuit van Spa in de toekomst niet meer jaarlijks gehouden zou worden, maar om het jaar. In 2026, 2027, 2029 en 2031 zal er gereden worden op het het iconische circuit, wat voor veel verdriet bij Formule 1-fans zorgde.

Circuit de Spa-Franchorchamps is een echte favoriet bij de fans van de koningsklasse. De iconische Raidillon-Eau Rouge-bochtencombinatie is misschien wel de mooiste op de hele kalender, maar deze zal dus na 2026 slechts om het jaar te bewonderen zijn.

Het was nog niet bekend welke Grand Prix met Spa zou gaan rouleren, maar nu blijkt het Barcelona te zijn geworden. De Spaanse Grand Prix is in 2026 dus te zien, maar zal daarna alleen nog maar in 2028, 2030 en 2032 te bewonderen zijn.

Dat levert gemixte reacties op. Bij de Nederlanders is de baan geliefd, mede dankzij de eerste overwinning van Max Verstappen in 2016, maar tegenwoordig zijn er ook fans die het circuit liever helemaal zien verdwijnen. Ook wordt duidelijk dat Imola dus niet terug zal keren.

Barcelona heeft wel een rijke historie in de Formule 1. Er wordt al sinds 1991 onafgebroken gereden op Circuit de Barcelona-Catalunya, maar ook daar zal dus een einde aan komen. Na 2026 zullen de fans van het circuit dus een jaar moeten wachten.

Lees ook

Pleister

Voor de Spaanse fans is het nieuwe stratencircuit in Madrid een goede pleister. Er zal vanaf volgend jaar voor het eerst gereden worden op het gloednieuwe circuit, nadat bekend werd dat het de plek van Imola heeft ingenomen. Het is een verandering die weinig fans kunnen waarderen, want klassieke circuits hebben bij zowel het grote publiek als de coureurs doorgaans de voorkeur. Zo was onder andere Lewis Hamilton kritisch op deze ontwikkeling.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen