De Red Bull Racing RB19 is op dit moment niet te stoppen. De eerste drie races van 2023 werden allemaal gewonnen door Max Verstappen of Sergio Pérez, waarbij Mercedes genoegen moest nemen met één podiumplaats.
Tijdens de Grand Prix van Australië mocht Lewis Hamilton een tweede plek vieren, achter Max Verstappen. Dit kwam als een grote verrassing voor de Brit, aangezien de Mercedes W14 tot dan toe totaal niet competitief was.
In Bahrein en Saoedi-Arabië kwamen Hamilton en Russell nog bijna een seconde tekort ten opzichte van de Red Bull RB19, maar in Australië werd dat gat verkleind tot iets meer dan twee tienden. Volgens Hamilton heeft dat deels te maken door het feit dat de W14 een stuk fijner te besturen is dan de W13, maar de zevenvoudig wereldkampioen ziet nog één duidelijk pijnpunt.
"Vorig jaar waren we tot aan de laatste ronde van de laatste race aan het stuiteren. De race waar we er het minste last van hadden was waarschijnlijk in Brazilië (waar Mercedes een één-twee scoorde, red.). De auto had een geweldige voorkant, maar de achterkant was erg onvoorspelbaar, mega onvoorspelbaar", zo begint Hamilton bij Speedcafe.
Waar Lewis Hamilton dit jaar meerdere keren klaagde over zijn auto - in Bahrein liet hij zelfs weten dat de W14 slechter was dan de bolide van vorig seizoen - is hij nu van mening dat het wél een stap vooruit is.
Vooral het verdwijnen van porpoising is een grote vooruitgang voor Hamilton en Russell, die daardoor een auto beter kunnen afstellen.
"In deze auto hebben we geen gestuiter meer. Hier en daar keert het een klein beetje terug. We hebben nog steeds een erg sterke voorkant, maar de achterkant is nog altijd niet hoe we het hadden gewild", gaat de Brit verder.
Dit is ook gelijk het punt waar de Mercedes het meest verliest op de Red Bull: "Als je naar de Red Bull kijkt en hoe snel zij al op hun gas kunnen gaan én in de bochten op snelheid kunnen blijven, moet je concluderen dat dat met de achterkant te maken heeft."
Toch is Hamilton redelijk tevreden met wat hij nu onder zijn billen heeft liggen: "Deze auto is een stukje beter te voorspellen en is véél fijner om te rijden, zeker nu we geen last meer hebben van dat stuiteren."
Lees het artikel op de mobiele website