Red Bull-topman Helmut Marko denkt dat zijn team de bandenspanning niet goed onder controle heeft gekregen tijdens de kwalificatie van vrijdag. Hierdoor kon Ferrari-coureur Charles Leclerc naar pole position rijden, terwijl Max Verstappen en Sergio Pérez het moesten doen met P2 en P3.
Tijdens de kwalificatie leek de strijd voor pole position te gaan tussen Verstappen en Pérez. Leclerc zag er gedurende het weekend echter ook heel snel uit, maar normaliter weet Red Bull altijd extra snelheid te vinden om de pole position te verzekeren.
Deze keer was dat niet het geval en Leclerc wist pole position te pakken met een voorsprong van meer dan anderhalve tiende voorsprong op Verstappen. Het gat naar de Red Bull-bolide van Pérez bedroeg bijna drie tienden.
Een flink verschil met eerdere kwalificaties dus. Toen was Red Bull namelijk heer en meester ten opzichte van de rest van het veld. Toch was Ferrari in de races voor Bakoe, en dan met name Leclerc, nooit écht ver verwijderd van pole position. Ondanks dit gegeven blijft het bijzonder dat Ferrari op pole staat voor de GP van Azerbeidzjan en niet Red Bull. Zeker gezien het feit dat Red Bull dé topfavoriet was voor dit weekend.
De reden voor die favorietenrol zijn de eerdere resultaten van het team uit Milton Keynes. Daarnaast bracht de Oostenrijkse formatie een flink aantal updates mee voor dit weekend. Ferrari bracht daarentegen slechts één update mee voor dit weekend.
Het is dus de te raarder dat niet Red Bull, maar Ferrari op pole position staat voor de race van zondag. Volgens Marko is het mislopen van de pole position echter te verklaren aan de hand van de bandenspanning. Volgens de Oostenrijkse adviseur kreeg Red Bull de bandenspanning op de beide bolides namelijk niet helemaal onder controle.
"We wisten dat ze (Ferrari, red.) snel zouden zijn over één vliegende ronde", begint Marko in gesprek met het Oostenrijkse ORF. "Alles had perfect moeten zijn voor ons als we op pole position hadden willen staan. De baan verslechterde snel, maar we hadden ook onze bandenspanning niet onder controle."
Lees het artikel op de mobiele website