Sergio Pérez is sinds 2021 de teamgenoot van Max Verstappen en samen hebben de Nederlander en Mexicaan grote successen geboekt bij Red Bull Racing. Zo werden er in de periode drie coureurstitels gewonnen [alle drie door Verstappen] en ook werd het constructeurskampioenschap tweemaal naar Milton Keynes gebracht [ook grotendeels de verdienste van Verstappen].
Echter is men binnen Red Bull steeds kritischer over het grote verschil tussen Pérez en Verstappen. Zowel in punten is het gat enorm - 354 om 150 - als in snelheid op het circuit. Volgens Christian Horner en Helmut Marko is dit een situatie die niet lang meer houdbaar is, omdat het ervoor gaat zorgen dat Red Bull bepaalde kampioenschappen misloopt. De kans is groot dat dat in 2024 al gaat gebeuren, aangezien McLaren inmiddels een flinke voorsprong heeft in het constructeurskampioenschap.
Voor volgend jaar wil Horner een dergelijke situatie voorkomen, waardoor hij in gesprek met Motorsport.com hint op een mogelijk ontslag van Sergio Pérez. De Mexicaan presteert niet als gehoopt en dat zorgt ervoor dat het team uit Milton Keynes moet kijken naar andere oplossingen, om ervoor te zorgen dat ze de aansluiting met de concurrentie niet kwijtraken.
"We hebben wanhopig antwoorden nodig. Als je kijkt naar onze tegenstanders, dan zal Ferrari volgend jaar sterk zijn, met [Lewis] Hamilton en [Charles] Leclerc. Plus McLaren met [Lando] Norris en [Oscar] Piastri is een sterke line-up. We moeten ervoor zorgen dat er met onze beide coureurs geen groot gat tussen hen zit, want dat kunnen we ons niet veroorloven", aldus Horner.
Ook Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt dat het tijd is om veranderingen door te voeren. De voormalig rechterhand van Dietrich Mateschitz is altijd gecharmeerd geweest van jonge talenten in de Red Bull te plaatsen - zoals hij ook met Max Verstappen deed - en hij denkt dat dat ook de route is die het Oostenrijkse team moet gaan bewandelen, de komende jaren.
"De GP-optredens van Oliver Bearman en vooral Franco Colapinto hebben laten zien dat de jonkies klaar zijn voor de stap omhoog en dat de oude filosofie van sommige teambazen, dat je coureurs alleen met drie of vier jaar ervaring kunt promoveren naar een topteam, achterhaald is. Mercedes heeft dat nu bewezen met haar coureursbeslissing, net als Red Bull Racing in het verleden meerdere keren heeft gedaan. Je kunt dus vertrouwen op de jeugd. Er is een zeker risico, maar dat is beheersbaar en het is het waard", aldus Marko.
Lees het artikel op de mobiele website