Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met de Duitse tak van Sky Sports laten weten dat hij met enige zorgen naar het raceweekend in China kijkt. Volgens Marko is Red Bull echter gewaarschuwd door de mindere race in Melbourne en weet het team dus waar het op moet letten.
Tussen 2004 en 2019 stond de Grand Prix van China op de Formule 1-kalender. In die tijd heeft het circuit net buiten de miljoenenstad Shanghai veel bijzondere momenten gezien. Zo won Sebastian Vettel er in 2009 de eerste Formule 1-race voor het team van Red Bull en deed Nico Rosberg hetzelfde voor Mercedes in 2012.
Er zijn echter ook mindere momenten, zoals de fout van toenmalig McLaren-coureur Lewis Hamilton bij het ingaan van de pitstraat in 2007. De Brit kwam door een remfout namelijk vast te zitten in de grindbak en zag zijn titelaspiraties in rook opgaan.
Door de coronapandemie is de Grand Prix van China sinds 2019 niet meer verreden. Aankomend raceweekend, vijf jaar na de laatste race op het Shanghai International Circuit, keert de Formule 1-karavaan dus terug naar het iconische circuit.
Een terugkeer na zo'n lange afwezigheid én met nieuwe auto's brengt echter enkele problemen met zich mee. Bandenfabrikant Pirelli heeft namelijk al aangegeven dat het raceweekend in China één groot vraagteken wordt, aangezien er geen data is over de nieuwe auto's en banden op het circuit.
Ook Marko ziet in dat het raceweekend in China wel eens voor verrassingen kan gaan zorgen. Echter, de Oostenrijkse oud-coureur denkt dat Red Bull goed genoeg is voorbereid op eventuele verrassingen.
"Ik hoop niet dat we, zoals in Melbourne, voor verrassingen komen te staan. Het asfalt was daar zo ruw en qua afstelling zaten we er helemaal naast," begint de Oostenrijker.
"Normaliter is dat een van onze sterkste punten. Je kon bij Pérez zien hoeveel bandenslijtage we hadden. Er zou op die manier dus een grote verrassing kunnen zijn, maar ik denk dat we na het weekend in Melbourne weten waar we op moeten letten en hoe we het beste kunnen reageren," aldus Marko.
Lees het artikel op de mobiele website