De snelheid die Lando Norris tijdens de Grand Prix van Singapore tentoonstelde was vele malen beter dan Red Bull op de mat had kunnen leggen. Vooral in de eerste stint, toen zowel Max Verstappen als Lando Norris gebruik maakten van de medium banden, was de McLaren MCL38 van de Brit een klasse apart. Hij wist in dat gedeelte van de race een enorme voorsprong op te bouwen ten opzichte van Max Verstappen.
Waar Norris op de eerste plaats startte, met Max Verstappen vlak achter hem, zo kwamen ze ook over de streep na de eerste ronde. Verstappen kon redelijk bijblijven bij de drievoudig Grand Prix-winnaar, maar toen de coureurs eenmaal in hun ritme kwamen, kwam het ware krachtsverschil tussen de MCL38 en de RB20 naar voren.
In de eerste stint ging Norris gemiddeld een seconde per ronde sneller dan Max Verstappen, die het ook totaal niet rustig aan deed. Voor Helmut Marko was dat een pijnlijke constatering, aangezien Red Bull Racing had verwacht dat ze toch wat dichter bij McLaren zouden staan. Aan het begin van het weekend zouden ze wellicht genoegen hebben genomen met een tweede plaats, op meer dan twintig seconden achter Norris, maar na de positieve kwalificatie viel het racetempo van Verstappen toch wat tegen.
Tegenover Formel1.de laat Marko weten dat de snelheid van Lando Norris 'buitenaards' was voor Max Verstappen. De Nederlander begreep niet hoe zijn titelrivaal zó snel kon zijn op het Marina Bay Street Circuit en Marko moet erkennen dat Red Bull, zelfs met een perfecte auto, die rondetijden niet had kunnen matchen.
"Nou, die dominantie van Lando was buitenaards voor Max, vooral op medium banden - hij ging negen tienden tot één seconde per ronde sneller dan wij deden. Zelfs als onze auto, laten we zeggen, geoptimaliseerd was, had hij [Max] die tijden niet kunnen rijden op de medium banden. En we vragen ons allemaal af hoe hij [Norris] het gedaan heeft", begint Marko.
"Als Norris negen tienden tot één seconde per ronde van ons afsnoept, dan is het een hele nieuwe wereld. En vergeet niet dat [Charles] Leclerc in de tweede stint net zo snel was als Lando of bijna nog iets sneller. Dus voor ons zou ik bijna zeggen dat de tweede plaats een overwinning was."
In Azerbeidzjan nam Red Bull Racing een vernieuwde versie van de vloer op de RB20 mee, in de hoop een aantal van de problemen op te lossen. Volgens Marko is dat ook deels gebeurd, maar is de gevonden rondetijd niet genoeg om te vechten met McLaren en inmiddels ook Ferrari.
"Het is een stap in de goede richting, maar het is niet genoeg. We hebben heel hard gewerkt en hebben bepaalde inzichten gekregen. Het was geen compleet nieuwe vloer, maar delen ervan waren wel nieuw. Maar ik denk dat de prestaties in Austin de doorslag zullen geven en er komen nog veel meer dingen aan."
Lees het artikel op de mobiele website