Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft alvast vooruitgeblikt op het 2026 Formule 1-seizoen. Nu de strijd om het kampioenschap dit jaar wel gelopen lijkt, gaat Red Bull de blik binnenkort richten op het volgende jaargang. Al helemaal nu Laurent Mekies de positie van Christian Horner heeft overgenomen.
Het team uit Milton Keynes heeft Max Verstappen een nieuwe teambaas gegeven, waarmee getracht wordt de huidige neerwaartse spiraal te doorbreken en een weg terug naar de top te vinden. Voor 2025 lijkt die wissel te laat te komen, omdat de achterstand van Verstappen op Oscar Piastri en Lando Norris nu te groot is, maar voor volgend seizoen is er nog alle kans dat Red Bull goed voor de dag komt.
Dat heeft ook Sebastian Vettel laten weten, die tegen alle verwachtingen in duidelijk maakte dat Red Bull misschien wel één van de favorieten was voor 2026. Aan Helmut Marko is het nu de taak om te zorgen dat iedereen weet waar de focus op moet liggen, de komende maanden.
"Er is een precieze verdeling over hoe de windtunnel en alle tools worden gebruikt. Op een gegeven moment zullen we echter zeggen: Oké, dat is het dan voor de verdere ontwikkeling. Om twee redenen: tijd – en de productie van nieuwe onderdelen kost tijd – en het kostenplafond. De vraag is dus: waar besteed je je middelen aan?:, zegt Marko onlangs in gesprek met Kleine Zeitung.
Voor Red Bull Racing wordt 2026 al helemaal een spannend jaar, omdat zij volgend seizoen voor het eerst met hun eigen krachtbron gaan rijden. Hoe staat het er op dit moment voor met dat project? Er gaan namelijk geruchten dat Mercedes de grote favoriet is om volgend seizoen te domineren, maar vanuit Red Bull is nog weinig te horen, betekent dat dat Verstappen in 2026 kansloos is voor de titel? Nonsens, zegt Marko...
"Mercedes heeft zichzelf uitgeroepen tot favoriet, maar daar is geen bewijs voor. Alleen al de ontwikkeling van de verbrandingsmotor is ongelooflijk. De motor is kleiner dan die in mijn grasmaaier! Er zijn drie of vier dingen die belangrijk zijn voor de nieuwe auto: de verbrandingsmotor. Daar staan we achter, en tenzij er duurzaamheidsproblemen zijn, zal het geen game-changer zijn. De accu is cruciaal; daarvoor beginnen we met een conventionele oplossing, en benzine is een zeer belangrijke factor. De ontwikkeling op dit gebied verloopt zeer voorspoedig met onze partner Exxon."
Lees het artikel op de mobiele website