In 2022 leek Red Bull Racing hard op weg om een team te gaan vormen met Porsche. De Duitse autofabrikant was al jaren bezig om een intrede in de Formule 1 te realiseren en met Red Bull leken ze een geweldige partner te hebben gevonden. Porsche voegde zelfs een trademark toe aan het woord 'F1nally', waardoor een samenwerking niet uit kon blijven. Maar op het allerlaatste moment klapte de deal met de fabrikant.
Inmiddels heeft Red Bull Racing een nieuwe motorpartner gevonden in Ford, waarmee ze vanaf 2026 de nieuwe krachtbron gaan bouwen. Porsche heeft zich volledig teruggetrokken uit de Formule 1 en alleen Audi heeft besloten om de sport te betreden onder de nieuwe reglementen, waardoor er nog maar één partij van de VAG [Volkswagen Group] in de F1 actief zal zijn vanaf 2026.
In gesprek met GrandPrix247 laat Helmut Marko weten wat er precies misging in de onderhandelingen met Porsche. De Oostenrijker laat doorschemeren wat velen al hadden verwacht: Porsche wilde teveel macht, waar Red Bull geen oren naar had. In 2022 werd al gesuggereerd dat de Duitse fabrikant teveel macht wilde hebben en volgens Marko zou een 50/50 deal inderdaad erg lastig geworden zijn met Porsche.
"Om onze eigen F1-motor te maken was een moedige beslissing, en ook een zeer kostbare. Dus Dietrich Mateschitz [oprichter Red Bull, red.] maakte zich zorgen. Ten eerste, of we het wel alleen kunnen. En ten tweede over de kosten. Er was enige interesse van andere fabrikanten die contact met ons opnamen voor samenwerking", begint Marko.
"Dus toen Porsche kwam, zouden zij vanuit marketingoogpunt de ideale partner zijn geweest. Uiteindelijk is het niet gelukt omdat we verschillende visies hadden. Hoe het zou moeten werken en als het een 50/50 partnerschap was geworden, zou het ooit gemakkelijk geworden zijn... Dus helaas werkte het niet", laat de Red Bull-adviseur weten.
Volgens Robert Doornbos zal de samenwerking tussen Red Bull Racing en Ford overigens niet gaan leiden tot succesvolle resultaten. De Rotterdammer heeft Max Verstappen dan ook geadviseerd om het Oostenrijkse team voor 2026 te verlaten, omdat Ford het 'niet waar gaat maken'.
Lees het artikel op de mobiele website