Helmut Marko reageert op onderzoek: 'Dat moet je aan de FIA vragen!'

| door R. Willems

In Hongarije kunnen zowel Max Verstappen als Sergio Pérez gebruikmaken van de nieuwe voorvleugel op de Red Bull Racing RB20, waarmee het team de overwinning mee naar Milton Keynes hoopt te nemen. Maar mag deze vleugel volgende race nog wel op de auto zitten? Vanaf de Grand Prix van België zal de FIA namelijk strenger gaan controleren op het doorbuigen van de voorvleugels, wat vooral bij de Mercedes-auto lijkt te gebeuren.

Sinds Mercedes de laatste grote update heeft doorgevoerd in Monaco is de W14 ineens een winnende auto geworden. In Canada hadden George Russell en Lewis Hamilton al de beschikking over de beste auto van het veld, waarna dat in Groot-Brittannië wederom het geval was. Heeft dit te maken met de te ver doorbuigende voorvleugel van Mercedes? Red Bull Racing dacht eerder dit seizoen van wel, toen ze een klacht indienden bij de FIA.

Maar met de klacht werd in eerste instantie niks gedaan, aangezien de FIA van mening was dat Mercedes met een legale vleugel reed, omdat ze de voorvleugel-tests van de FIA gehaald hadden. Toch heeft het bestuursorgaan bekend gemaakt dat ze vanaf de Grand Prix van België strenger gaan controleren op het doorbuigen van de voorvleugels, waarbij er zelfs camera's op de auto's worden gemonteerd in de eerste en tweede vrije training.

Als Helmut Marko door Motorsport.com wordt gevraagd of hij verwacht of er bijzondere dingen naar voren gaan komen uit deze test, laat hij weten dat dat niet zijn verwachting is. Hij denkt dat de FIA beter een nieuwe manier van testen moet introduceren, omdat iedereen nu de tests zomaar haalt.

"Nee, dat denk ik niet. De FIA heeft al tests en als je die doorstaat, dan maakt het niet uit wat er in de race gebeurt." En dat is vreemd, want vooral de Mercedes-vleugel buigt ver door onder hoge snelheid. Marko heeft daar een oplossing voor: "Dan moeten ze een andere manier vinden om te testen."

Lees ook

Onderzoek naar McLaren-trucje

Naast het feit dat Mercedes een doorbuigende voorvleugel op de auto heeft zitten, was Red Bull Racing er ook niet van overtuigd dat McLaren met een compleet legale auto aan het racen was. Het Britse team had wat extra koelgaten in de remmen gemaakt, wat naast de vrije trainingen niet is toegestaan. Op de vraag of dat in zijn ogen legaal was, zegt Helmut Marko met een glimlach: "Dat moet je aan de FIA vragen! Ik ben natuurlijk geen engineer, maar het gat was in ieder geval vreemd."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen