Als Max Verstappen dit weekend voor de overwinning wil strijden in de Grand Prix van Australië, moet de Nederlander hopen op een bak regen op zondag. Dat heeft Red Bull-adviseur Helmut Marko duidelijk gemaakt na de eerste twee vrije trainingen in Melbourne. De vrijdag verliep nogal stroef voor het team uit Milton Keynes, dat vooral in VT2 tekort kwam.
Zowel in de korte als de lange runs kwam Max Verstappen niet in de buurt van de McLarens, de Ferrari's en de Mercedessen. Dat was in 2024 ook een aantal keer het geval, waarbij dat vooral te wijten was aan problemen met de balans. Dat is dit jaar niet het geval, aangezien de RB21 gewoonweg te langzaam is. Dat maakt het voor Max Verstappen een stuk moeilijker om deze problemen op te lossen, waardoor hij een overwinning in Australië als onmogelijk beschouwt.
Echter is er wellicht toch een kans dat Max dit weekend zijn 64e overwinning boekt in de Formule 1. Daarvoor zal het wel moeten gaan regenen op zondag. Op een nat wegdek zal de Max-factor belangrijk worden en alleen op die manier denkt Helmut Marko dat een zege mogelijk is. Als het droog blijft is Max kansloos, weet de Oostenrijker.
"De eerste vrije training ging beter", zegt Marko bij Sky Deutschland. "De veranderingen die we aanbrachten waren niet veelbelovend, dus het maximale resultaat is de tweede rij. Het schommelde tussen onderstuur en overstuur en dat heeft natuurlijk ook invloed op de banden tijdens de lange run. Een podium is het maximaal haalbare onder normale omstandigheden, want het lijkt erop dat McLaren het sterkste team is. Daarachter is het krap tussen Ferrari, Mercedes en ons."
Als het op zondag gaat regenen, waar het op dit moment naar uitziet, is Verstappen mogelijk nog niet kansloos voor de overwinning. Op een nat wegdek is de Limburger de beste coureur van allemaal en komen de auto's wat dichter naar elkaar toe. Dan heeft Marko nog wel vertrouwen in een zege.
"Ik heb gehoord dat het gaat regenen en dan is de Max-factor natuurlijk weer terug... We moeten gewoon wat brandstof uit de auto halen en onze coureurs meer vermogen geven."
Lees het artikel op de mobiele website