Herstel Daniel Ricciardo gaat goed: Australiër keert terug in Singapore

| door I. van den Berg

AlphaTauri-coureur Daniel Ricciardo zal dit weekend aanwezig zijn in de Formule 1-paddock. De Australiër zal echter niet in de auto zitten, maar zal enkel voor technische zaken en PR-evenementen te zien zijn.

Tijdens de tweede vrije training op het circuit van Zandvoort brak Ricciardo een van zijn middenhandsbeentjes. Hierdoor kon hij niet meer deelnemen aan het raceweekend in de Noord-Hollandse duinen en werd test- en reservecoureur Liam Lawson van stal gehaald. De Nieuw-Zeelander presteerde naar behoren en kwam tijdens zijn eerste volledige Formule 1-weekend op het circuit van Monza zelfs bij de punten in de buurt. Lawson kwam als elfde over de streep.

AlphaTauri-zitje?

Het lijkt voor de hand liggend dat Ricciardo ook aankomend seizoen bij het team van AlphaTauri rijdt. De Australiër zal bij zijn terugkeer naar de sport namelijk een langdurig contract hebben geëist in combinatie met een mogelijkheid om naast Max Verstappen bij Red Bull te rijden in de toekomst. Echter, de huidige prestaties van Lawson zorgen voor onzekerheid binnen de Red Bull-familie. Het kan daarom zomaar dat de Red Bull-top besluit om Yuki Tsunoda aan de kant te schuiven om op die manier Lawson een kans te geven.

Voor Tsunoda lijken de deuren zich dan te hebben gesloten, al wordt dit een lastig verhaal vanwege de motordeal van Red Bull en AlphaTauri met Honda. Echter, met de komst van Honda als de motorleverancier van Aston Martin in 2026 doet er zich wellicht een mogelijkheid voor bij Tsunoda. De Japanse fabrikant ziet immers maar wat graag een Japanse coureur rijden bij een klantenteam.

Lees ook

Terugkeer

Dat Ricciardo in de paddock is in Singapore is goed nieuws voor het verloop van zijn herstel. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zou een 'normaal mens' twaalf weken nodig hebben om volledig te herstellen van een gebroken middenhandsbeentje, maar kan het bij Ricciardo een stuk sneller gaan. Verwacht wordt echter dat de Australiër pas na de Grand Prix van Japan in de auto zit. Red Bull en AlphaTauri willen namelijk geen risico's nemen op een fysiek zwaar circuit als dat van Suzuka.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen