Hoe Christian Horner Adrian Newey kon overtuigen niet weg te gaan bij Red Bull Racing

| door R. Willems

Adrian Newey is één van de belangrijkste figuren in het succes van Red Bull Racing. De meesterontwerper heeft met het Oostenrijkse team al 13 kampioenschappen gewonnen en daar lijkt op dit moment nog geen einde aan te komen.

Tussen 2010 en 2013 behaalde Red Bull Racing vier kampioenschappen voor coureurs en ook bij de constructeurs werden die vier jaar alle titels gewonnen. Na deze succesvolle periode ging Max Verstappen er in 2021, 2022 en 2023 vandoor met de titel bij de coureurs, waarbij Red Bull in de laatste twee seizoenen ook het kampioenschap voor constructeurs wist te veroveren.

Dit is grotendeels te danken aan Adrian Newey. De Brit is verantwoordelijk voor het ontwerp van de bolide van Verstappen en die is by-far de beste van het veld. Veel teams hebben de RB18 en RB19 proberen te kopiëren, maar ze wisten niet in de buurt te komen van het team uit Milton Keynes.

In zijn totaliteit heeft Newey nu 25 titels gepakt in zijn carrière in de Formule 1, wat laat zien hoe geniaal de man is. Het is voor Red Bull Racing dan ook van levensbelang dat Newey bij het team blijft. Bijna ging dat mis, waarbij Christian Horner hem maar net bij Red Bull kon houden.

Lees ook

Newey op het punt van vertrekken

Adrian Newey heeft namelijk op het punt gestaan om zijn koffers te pakken en te vertrekken naar een ander team. Dit gebeurde in 2015, toen Renault de plank volledig missloeg en een niet-competitieve motor ontwikkelde. Daarnaast vertrok ook topcoureur Sebastian Vettel - mede door de Renault-motor - waardoor Newey geen reden meer zag om te blijven. Hij kreeg een aanbod vanuit Ferrari.

"We gingen van het winnen in 2010, '11, '12, '13, naar een enorme reglementaire verandering aan de motor. Onze motorleverancier miste het doel volledig. Op dat moment vertrekt Sebastian Vettel vanwege de motor. Adrian stond ook op het punt om te vertrekken", begint Horner in de Eff One with DRS podcast.

"Ferrari klopte bij hem op de deur en ze beloofden hem de wereld. Ze zeiden: 'Je kunt een Hollywood levensstijl hebben, elke dag vanuit Monaco naar de fabriek vliegen, geen belasting betalen, je kunt een straatauto ontwerpen...'"

Straatauto

Vooral de laatste belofte van Ferrari bleef bij Newey hangen. Hij zou het liefst een straatauto ontwikkelen. Horner zorgde ervoor dat hij dat ook kon als hij bij Red Bull zou blijven, al is Red Bull natuurlijk geen autofabrikant. Dit deed hij in samenwerking met Aston Martin, waardoor hij Newey bij het team kon houden.

"Ik wist hem over te halen om te blijven door te zeggen: 'We zullen een straatauto maken! Als je een straatauto wil maken, dan maken we een straatauto!' Hij zei toen: 'Hoe ga je dat doen?' Waarop ik weer antwoordde: 'Geen idee, maar we gaan een manier vinden. We gaan ervoor zorgen dat dit gebeurt.'"

"Uiteindelijk wist ik door onze relatie met Aston Martin iets te regelen met hun CEO, waardoor Adrian [Newey] zijn ambitie kon vervullen en hem bij het team kon houden. Hij wist daarnaast dat als we weer een competitieve motor kregen, we weer mee konden doen om de prijzen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen