McLaren-coureur Lando Norris heeft middels een statement gereageerd op zijn diskwalificatie uit de race in Las Vegas. Dat moest hij wel doen via een statement, aangezien hij de pers niet meer te woord kon staan in de paddock in de Verenigde Staten. Norris was namelijk al ver voor de uitslag van de FIA bekend was uit de paddock vertrokken.
De elfvoudig Grand Prix-winnaar dacht een twee plaats te hebben veilig gesteld in Las Vegas, waarmee hij een grote stap had gezet in zijn jacht op zijn eerste titel. Hij hoefde in Qatar alleen nog een derde plek te behalen en dan zou hij het kampioenschap al in handen hebben. Dat is nu een stuk lastiger geworden, gezien Max Verstappen 25 punten is ingelopen op de Brit.
Na de race, waaruit Norris werd gediskwalificeerd voor het te veel slijten van zijn bodemplaat, komt de McLaren-coureur met een reactie. En die reactie is opvallend mild, voor iemand die onder hoge druk staat in de titelstrijd met Verstappen en teamgenoot Piastri.
"Een frustrerend einde van vandaag. We moesten tegen het einde van de race wat aanpassingen doen en nu weten we dat dit te wijten was aan enkele problemen met onze auto, waardoor we helaas gediskwalificeerd zijn", zegt Norris.
"Het is frustrerend om zoveel punten te verliezen. Als team streven we er altijd naar om zoveel mogelijk prestaties te leveren, en vandaag hebben we duidelijk niet de juiste balans gevonden. Ik kan daar nu niets meer aan veranderen, dus richt ik me volledig op Qatar, waar we ernaar streven om in elke sessie de best mogelijke prestaties neer te zetten."
McLaren-teambaas Andrea Stella heeft inmiddels ook al gereageerd op de dubbele diskwalificatie van zijn coureurs. De Italiaan liet weten wat de precieze reden was dat de bodemplaten van Norris en Piastri te ver waren afgeschaafd. Stella is van mening dat het onverwachte porpoising hier oorzaak van is.
"Tijdens de race ondervonden beide auto's onverwachte, hoge niveaus van porpoising [stuiteren op hoge snelheid] die niet te zien waren tijdens de trainingssessies, wat leidde tot overmatig contact met de grond", begint de Italiaan in zijn statement. "We onderzoeken de redenen voor dit gedrag van de auto, inclusief het effect van accidentele schade aan beide auto's, die we na de race hebben ontdekt en die leidde tot een toename van de beweging van de vloer."
Lees het artikel op de mobiele website