Max Verstappen heeft het gevoel dat hij even zal moeten wachten tot hij weer op de hoogste trede van het podium zal mogen staan na een race. De laatste keer dat dat gebeurde was tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna, waar hij gebruik maakte van een ijzersterke Red Bull RB21 en daarmee beide McLaren-auto's achter zich hield.
Echter is de snelheid van zijn auto sinds die race flink achteruit gegaan en heeft McLaren juist een grote stap gezet. En niet alleen McLaren is inmiddels aan het Oostenrijkse team voorbij gegaan - ook Mercedes en Ferrari lijken op dit moment een betere auto voor de dag te kunnen brengen dan Red Bull Racing.
Het zorgde ervoor dat Max Verstappen in Hongarije niet verder kwam dan de negende positie, nadat hij in de kwalificatie ook al op grote achterstand werd gereden door de concurrentie en genoegen moest nemen met P8. Na deze teleurstellende gewaarwording velde Verstappen een duidelijk oordeel over de rest van het seizoen: een race winnen onder normale omstandigheden zou vanaf nu onmogelijk zijn.
Maar zo kijkt Red Bull Racing-teambaas Laurent Mekies er niet naar. De Fransman, die sinds een kleine maand geleden de functies overnam van Christian Horner, heeft het gevoel dat de snelheid van de RB21 van Verstappen in Hongarije niet representatief was voor de rest van het seizoen en dat het helemaal niet zeker is dat de Limburger niet meer kan winnen dit jaar.
“Het was een zwaar weekend. Ik denk niet dat wat je dit weekend ziet, een goede weergave is van waar de auto staat. Of we nu accepteren dat we hier op het circuit waarschijnlijk niet erg sterk zijn. Het lijdt geen twijfel dat de McLarens sneller zijn. Maar kijk naar Spa, Max kon zaterdag vechten en verraste iedereen in de sprint. Dus laten we afwachten. Het seizoen is nog lang."
Hoewel Red Bull geen grote updates meer zal toevoegen aan de RB21 van Verstappen, aangezien de meeste focus ligt op 2026, heeft Helmut Marko onthuld dat er wel wat kleine veranderingen doorgevoerd worden aan de auto van Max. En volgens Mekies kan het team nog genoeg leren van de problemen van de huidige auto, om daar in 2026 profijt van te hebben.
"Zelfs als de ontwikkeling van de auto vanaf nu sterk vertraagt of minimaal wordt, kunnen we nog steeds veel leren, zoals dit weekend heeft laten zien. En hoe moeilijk en oncomfortabel het ook is, uiteindelijk leer je van dit soort weekenden."
Lees het artikel op de mobiele website