Lewis Hamilton laat zich negatief uit over nieuwe regels: 'Er is niets veranderd'

| door I. van den Berg

Mercedes-coureur Lewis Hamilton zegt dat hij nog steeds vuile lucht ervaart, ook al zijn de reglementen in 2021 op de schop gegaan. Toch denkt de Brit dat de nieuwe reglementen een stap in de goede richting zijn.

In 2022 maakte de Formule 1 kennis met nieuwe technische reglementen. Door de nieuwe regels zouden coureurs de kans krijgen om andere rijders langer en beter te volgen. Al tijdens de eerste race van afgelopen seizoen bleek dat de beloftes die door de FIA waren gedaan, op waarheid waren berust. Coureurs konden elkaar immers een stuk beter volgen en ook werd er een stuk minder geklaagd over 'vuile lucht'.

Hetzelfde als vroeger

Nu, iets meer dan een jaar na de invoering van de nieuwe reglementen, lijkt de vuile lucht zijn rentree te hebben gemaakt, iets wat ook Hamilton opmerkt. Gevraagd naar de werking van de nieuwe reglementen met betrekking tot vuile lucht geeft de man uit Stevenage aan dat er niets is veranderd ten opzichte van eerdere jaren. "Er is niets veranderd", begint de Brit, in gesprek met Motorsport Week.

"Afgelopen seizoen was het volgen van andere auto's extra moeilijk voor ons omdat onze auto te veel stuiterde. Daardoor heb je automatisch last van turbulentie. Dit jaar stuiteren we minder en hebben we dus ook minder last van vuile lucht", gaat de Britse coureur verder.

Verandering

Ondanks de stijgende lijn die Hamilton ziet, is er volgens de zevenvoudig kampioen nog steeds ruimte voor verbetering. De nieuwe regels voldoen namelijk nog niet aan de verwachtingen, zo stelt Hamilton. "De nieuwe regels zijn beter dan de eerdere generaties auto's, maar de regels hebben niet alles gebracht wat ze eigenlijk zouden moeten brengen. Ik hoop daarom dat het met een paar veranderingen aangepast kan worden", aldus Hamilton.

Eerder liet Ferrari-coureur Carlos Sainz zich ook al uit over het volgen van andere auto's ten opzichte van eerdere jaren. Toen vertelde de Spanjaard hetzelfde als Hamilton.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen