Hoe kan Max Verstappen de laatste jaren zó dominant zijn in de Formule 1? Er zijn altijd dominante periodes geweest in de koningsklasse van de autosport, maar nog nooit heeft iemand zo'n reeks neergezet als Verstappen op dit moment aan het doen is. Van de laatste twintig races heeft Verstappen er negentien gewonnen en in die periode heeft hij twee keer het oude record van Sebastian Vettel verbroken.
In 2013 wist Vettel negen keer op rij te zegevieren, iets waarvan men dacht dat dat nooit meer geëvenaard kon worden. Maar Max Verstappen is dat wel gelukt, twee keer zelfs. In 2023 verbrak Verstappend at record, door tien races op rij als eerste over de streep te komen. De race daarna [Singapore] moest hij aan Carlos Sainz laten, maar sindsdien is Verstappen weer onverslaanbaar. Als hij de race in Singapore ook gewonnen had, stond zijn winstreeks nu op 20 stuks!
Volgens Liam Lawson, reservecoureur van Red Bull Racing en vorig jaar invaller van Daniel Ricciardo bij AlphaTauri, laat Verstappen zien dat hij helemaal één is met zijn auto. De RB19 en RB20 doen precies wat de Nederlander wil en dat zorgt ervoor dat hij ieder raceweekend het beste uit zichzelf en het materiaal weet te halen. Geen enkele andere coureur heeft zoveel vertrouwen in zijn auto als Max, meent Lawson.
"Max heeft het meeste vertrouwen in die auto. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Lewis [Hamilton, red.], die is duidelijk niet 100% gelukkig met zijn auto. Je kunt je voorstellen dat elke keer als hij aan de start van een kwalificatieronde of welke ronde dan ook komt, hij niet 100% zeker is van wat hij onder zich heeft en precies weet wat hij gaat doen", begint Lawson in de Sky Sports F1-podcast.
Volgens Lawson was de kwalificatieronde in Jeddah, waar Max Verstappen pole position behaalde voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië het perfecte voorbeeld van 'vertrouwen' hebben in de auto. De drievoudig wereldkampioen durfde zijn RB20 op plekken te plaatsen waar niemand anders dat durfde, waardoor hij meerdere tienden kon winnen op zijn concurrenten.
"De beste manier om het te zien is als je kijkt naar de kwalificatieronde van Jeddah. Hij mist geen enkele apex en hij komt zo dicht bij de muur. Ik ben er vrij zeker van dat hij bocht 4 aan de binnenkant raakte, wat extreem moeilijk is om te doen, om zo precies te zijn. Maar het is niet alleen bocht 4, het is ook bocht 10 en bocht 22. Het is eigenlijk overal, hij is zo precies en zelfverzekerd met de auto en het zijn die dingen die de rondetijd echt bepalen", aldus de Nieuw-Zeelander.
Lees het artikel op de mobiele website